To Do funderingar

Såhär på början av 2011 känns det rätt att fundera framåt och då specifikt på vad jag skulle vilja ha gjort på Amalia inför nästa säsong. Nu tänker jag bara peta in saker som jag verkligen vill göra och köra stenhårt på att nå slutet på uppdraget.

Men vi börjar med och se på vad som finns kvar på 2010 listan - röd text är nuvarande position i frågan:

  • Seriös undervattensfix av kölen. Duger inte med slarvjobb. Skiter i bottenfärg - epoxi / gelcoat fåre bli. Detta måste in på -11 listan.

  • Akterstagstrimlösning. Fixa!

  • Supstuga såklart! Väntar med detta!

  • Genomföring av sladd från vindgivare genom rufftak. Gör!

  • Snobbrand i grått? Kanske det ja...

  • Borra upp dräneringshålen till ankarboxen så att det inte står kvar vatten. Äää, det funkar ju rimligt! - kanske.

  • Fixa/ dra i snabbrev. Hahah... jorå.

  • Ventilation föröver. Men båten har varit föredömlig kondensfri. Väntar, då kondens inte är ett problem överhuvudtaget.

  • Förvaringssystem under akterdäck. Vore trevligt - men ingen ko på isen!

  • Fylla ut skarvar mellan däck och skrov. Med inneblysningen på så funkar detta som "följ-mig" nödbelysning i däck på nätterna :)

  • Gennaker 8-o (kanske....). Maybe!

  • Måla klart båten invändigt. Några ställen under däck saknar topcoat. Mestadels fixat - långt akterut finns det lite att putsa på..

  • Fotlist däck!? (låg prio). Low prio - out for now!

  • Montera lodgivare inombords. Potentiellt stresspiller som inte har varit omedelbart saknad - givare ligger i låda och stirrar.


OK - vad är nya insikter i gadget och nödvändighetsvärlden då? Jo:

- En data logger så att allt som händer på Amalias BAN (Boat Area Network) under en säsong sparas. Detta för att kunna bygga polärer och en elektronisk loggbok etc.

- Fortsätta bygga ruffsidor på samma sätt som förra året. Sidorna framför röstjärnen och i förpiken skall täckas.

- Små hyllor att passa in mellan röstjärnsinfästningarna för över och -undrvant.

- Rodret verkar inte vara tillverkat på samma sätt som skrovet så det behöver epoxibehandlas. Då är det läge att passa på att spackla bort några av de "bumps" som finns framförallt på styrbord sida.

- Fixa nån form av "foder" till ventilerna på insidan av ruffen - ser lite väl "ruff" ut.

- Skotpallen har ilskna sprickor vid fästet för fiolblocket och bågnar betänkligt vid belastning - detta är ett absolut jobb då medpassagerare, men även kapten, har börjat ifrågasätta Amalias integritet.




Sådärja - nu kan jag skriva listan!

blog comments powered by Disqus