Land ohoj!

Jag var ganska nyfiken på hur båten skulle se ut efter första säsongen. Kölen var hjälpligt målad med 2 lager bottenfärg. Kölblad och blybulb levererades grundmålad med nåt form av rostbrun epoxibaserad grundfärg.. Skrovet var enbart vaxat med nano-vax - om det nu är nåt extra bra? Rodret sattes i sjön exakt som det kom från tillverkaren i USA och visade sig ha påverkats minst av Östersjön av de delar som har befunnit sig under vattenlinjen.


Jag kunde bara se 2-3 spår av snäcka, en på rodret och ett par på skrovet. Skrovet generellt verkar ha blivit nästan rent efter högtryckstvätt med varmvatten - endast en mindre hinna kvar som gick att ta bort med en svamp med lite rengöringsmedel i. Dock så finns en gul skiftning kvar som jag undrar om det inte krävs en lätt rubbing för att få bort. Kölbladet har en hel del mindre fält som tappat bottenfärg men även mindre rostutfällning finns att skåda uppe vid kölbultarna - här behövs det göras en mer seriös insats inför nästa säsong. Köljobbet vara riktigt slarvigt och snabbt gjort -. det medges. Fram, längst ner på kölen finns nog nåt spår av försök till hamnplats i skärgårn men det är färg och inte bly förlust.


Propellern såg inte lika fin ut som när den gick i sjön och på axelstödet finns nån antydan till rost. På axelstödets ena sida fanns också nån form av beläggning som var rödaktig men bara på en sida - märkligt. Vissa delar av propellern har nåt som ser ut som kopparärg på sig. Jag passade på att göra en en snabbtvätt av undervattenskroppen i hopp om lite payback i vår. Nu återstår täckning och att ta av foldingproppen och köra motorn för att kolla vart vibrationerna kan tänkas komma ifrån. Sen lägger jag båten på is ett tag.









blog comments powered by Disqus