Ship(ed)!



Amalia är nu på väg hem. Väl i Sverige stundar inredningsbygge, kölmontage, motorinstallation. Sen djvlr :) Go Jul!


Lock n' load. Klicka för större!


Notera självlänsutsläppet i aktern.

Comments

Råttor ombord...

Såja, nu finns det lite mer fakta i ämnet avlastare och råttors funktion. Det finns totalt:

- 4 avlastare
- 1 råtta vid winch
- 4 råttor på rufftak



På bilden ovan ser man 4 st brytblock vid mastfot, 4 st linförare på framsida luckgaraget och sen 4 st råttor på aktre sidan av luckgarage.



Omega 10 metre däckslayout.

Dessa skall användas som (från sb till bb):
Avlastare 1 - Storfall
Avlastare 2 - Fockfall
Ruff Råtta 1 - Uthal
Ruff Råtta 2 - Cunningham
Ruff Råtta 3 - Kick
Ruff Råtta 4 - Focktrim i sidleds
Winch Råtta - Fockskot fintrim
Avlastare 3 - Rev 1
Avlastare 4 - Fockskot grovtrim


Comments

Full fart i tomteverkstan

Glada tillrop från Florida när projektledningen besöker produktions- faciliteterna. Amalia väntar på skeppning, skrov 3 nästan färdig och fyrans däck klart - kul att produktionen börjar ta fart ordentligt. Här några dagsfärska bilder från Sarasota.


Förstagsinfästning.


3an sittbrunn.


Akterlucka för utombordare på skrov 3 - en O10m specialare - motorn glider på skenor. Amalia blir utan då hon får inombordare.


3an under slutmontering.


Amalia. Kanske skall be dom ta fram schack-färgen för lite radikal bottenmålning :)

Comments

Däckslägguten

Vad är det för tampar som kommer fram över rufftaket egentligen - låt se. Det mest iögonfallande och för mig ovanliga kommer att bli fockskotet (singularis). Det är linorna på bilden som har några varvs utväxling.

Avlastarna är till antalet 4 och jag antar att de kommer att användas då som; fockfall, storfall, kick och uthal. OK, då blir snabbrev på masten dårå?

Undrar om det blir nåt trim för fock hiss/cunningham... antagligen blir det nog till att fixa framme vid rullen. Rullen ja - det blir lina på däck fram till sittbrunn om babord skulle jag tro.

Häckstag komer fram ur balken under rorklulten. I sittbrunn blir det skotstolpe men möjlighet att (snabb) montera skena/travare. 4 skuret med dubbel kommando lovar Rolf är helt OK - jag undrar jag, storen är trots allt ca 34 kvm - en hel del att dra hem när det blåser.

Gillar personligen inte de där skotblocken där det kommer fram 2 tampar och där en ger utväxling.

Just ja, positionen för focktravaren måste ju gå att justera från sittbrunn - vart gör man det - kanske är det råttan som sitter på styrbordsidan bredvid winchen? Nä, det kanske är fockskotet? Sen har vi de 4 svarta råttorna? på luckgaraget - är dom råttor och vad skall dom användas till - här måste studeras!

Måste kolla upp detta - är inte omedelbart orolig - de som specat detta är inga duvungar direkt :)

Comments

Inspirationsbehov

Bilder bara för att hålla upp hoppet om vind, sommar och sol!















Ahhh, det hjälpte :)

Comments

I rätt riktning

går bygget av Amalia och hon är nu klar och väntar på skeppning till svedala vilken sker om ca 3 veckor. Här ses hon med rorkult laggd på plats. Trä :) !


På denna bild är inte akterdäck med tillhörande luckor ännu ej monterade.


Ruffnedgång med handtag.

Comments

Motorgeometri

Har spenderat lite tid med att fundera på hur man bäst installerar en motor med rak axel i båten. Det finns några saker att tänka på har jag lärt mig av de som har erfarenhet i ämnet...

- Avstånd mellan skrov och propellerspets: kommer proppen för nära skrovet blir resultatet smällar och oljud - otrevligt. Några rekommenderar halva propeller diametern mellan spets och skrov. Andra säger att en 5-6 cm är OK. Spec = 9 cm.

- Avstånd propeller och roder: turbulens från propellern, vid motorgång men även vid segling kan ge vibrationer i rorkulten - synnerligen otrevligt. Ingen rekommendation hittad. Spec = 65 cm.

- Avstånd mellan motor och skrov: skall finnas lite justeringsmån samt att motorn inte skall hamna i vatten. Spec = 5 cm.

Randvillkor: Håll axeln kort för att minimera vibrationer men håll vinkeln mot vattenlinjen liten för att inte bränna effekt - det är ingen helikopter vi bygger - framåt och inte uppåt är devisen. I ritningen nedan blev vinkeln drygt 7 grader vilket verkar OK.


Skalenlig ritning. Svarta strecket är vattenlinjen.

Genomförning blir ett ca 20 cm långt och 4 cm brett hål genom skrovet. Dimensioner från OZMarine är använda i ritningarna.

Att det blir el är nu "sol"-klart - 4 batterier för motorseglare (120kg) - 2 batterier för mig ?

Nåt mer att tänka på?

Comments

Fockskotskena

Detta arrangemang som verkar ganska vanligt hade jag inte sett än på någon ritning när den dök upp i bilder på färdigställandet av Amalia. Det är nog bra att skenan för den självskotande focken är något bredare än rufftaket.





Comments

Vinklad vy

Försök till samlad bild av båten. Tyckte den blev ganska informativ. Klicka för större...


"Vinterdrivmedel"

Comments

Grått

Har blivit lite inspirerad av blivande 10 ägare kompis Peter som har hävdat att gråa linjer är elegant och man får ge honom rätt - det kan bli väldigt snyggt. Kan inte hålla mig ifrån Photoshop riktigt...


Telegray 2

Comments

Amalia finns!

Jaha, nu finns Amalia i en annan form än glasfibervävrullar och burkar med epoxi etc. Här ses båt No:2 få sitt däck limmat till skrovet - denna båt kommer att döpas till Amalia och segla under mitt rorsmanskap sommaren 2009. Känns skönt att det äntligen börjar röra på sig!


Amalias skrov och däck fogas samman.

Comments

Kontakt :-D

Idag tog jag en tur för att se och känna på en Omega 10 metre lite för första gången. Så här hemma i soffan igen och efter att ha samlat tankarna så känner jag att 10an kommer passa mina behov perfekt. Ojoj, det kommer att bli en seg vinter.... men drömma kan man ju alltid:


Till rors! Koncentrerat racemode infann sig omedelbart :)


Otroligt snygga linjer här...


Baken skäms inte för sig heller :)

Comments

Svår väntan...

Lägger upp en bild i ett försök att mildra abstinensen...



... och just då kommer första "externa" rapporten att en örn har landat :)

Go BLUR !

Comments

El-driv

Jag är mer och mer inne på att köra med el-motor i båten. Nu gäller det bara att fundera på vilka krav man har på driften samt om det finns lämpliga leverantörer och kostnader. Här är några intressanta länkar i ämnet... IFbåt Elmotor Seniorita Helmsman.

Här är min kravlista:

Drift:
- Skall kunna gå med 5 knop i en timma.
- Skall kunna nå 20 distans på en laddning, fart > 3 knop.
- Skall kunna driva båten framåt i 2-3 knop i hård (15 m/s) motvind och hög sjö en 1/2 timma.

Basalt gäller det att kunna ta sig i och ur hamn, (segel-)motorera sig ur en knivig situation under lite tuffare väder samt nån passage av trånga farvatten typ Strömma Kanal.

Laddning:
- Skall kunna ladda (regenerera) mha. propellern under segling.
- Ska ha landströmsintag.
- Skall ladda från solcell.

Transmission:
Svår fråga är om rak axel eller "saildrive" är bäst. Rak axel har fördelen att inte behöva växel, saildrive behöver åtminstone en om man monterar motorn tittandes nedåt vilket är möjligt och även görs av en leverantör (Sonic).

Hydrodynamik:
Vilken av "rak axel" eller saildrive har teoretiskt minsta drag/motstånd?

Mekanisk verkningsgrad:
En rak axel kommer (nästan) alltid att knuffa båten lite uppåt pga. den vinkel som axeln har mot vattenlinjen - denna kraft kan sägas vara en förlust. Vissa system har en inbyggd växel i motsats till att motorns axel sitter monterad direkt på propelleraxeln - sen verkar det som att man alltid behöver någon form av icke helt stel koppling för att motverka vibrationer pga. osymmetri i "rak axel" fallet. Är osäker dock om detta bara gäller rak axel och tex. diselmotor. En del använder växelhuslösningar för att nå bra prestanda - kanske vinner varvtalsoptimering över växel/drivrem förluster!?

Potentiella leverantörer:
1) Sonic

2)
Kräeutler

3)
ASMO

4)
OzDrive

5) Finns fler?

Undrar hur mycket effekt man behöver för att nå ovan krav? Nånstans omkring 4-6 kW verkar vara en rimlig siffra, eller!?

Tar gärna emot kommentarer i ämnet!

Comments

Styling

Nu guppar skrov no 1 nånstans på havet på väg till sverige och man kommer att få ge sig till tåls ytterligare några veckor innan man kan få se skapelsen för första gången. Så här hoppas jag att min båt skall se ut. Linjer och ruta gjord i datorn.



Comments

Kör försiktigt!!



Comments

Båt!

Nu har en båt lämnat varvet för att landa i Sverige inom några veckor - spännande!


Skrov och däck har nu enats.

Comments

Striping

Vad gör man som höstinfluensadrabbad? - "fotosobbar" bilder på båten och varför då inte lite idéer om hur vattenlinje och snobbrand skulle kunna se ut. Fasiken, fallande stäv är ju riktigt radikalt i dessa tider :) "Snobbrand" har jag fått lite feedback på - 80 tal tycker några... kanske måste gå bort.... Nåt från 80-talet måste väl ha varit bra?


Blå blir väl bra? Klicka för större!

Comments

Party :)

Nu är det livat på varvet och inom bara några dagar kommer den första 10an att "stäva" mot svedala. Så här såg det ut häromdan...


Första produktionsskrovet ur formen - champagne :) Klicka för större!


Klicka för större.


En tår i ögonvrån - snyft va' snyggt. Klicka för större.


No1 i sin vagga.



Bild på en sammansatt båt kan dyka upp mycket snart :-)


Comments

Inspiration

Besökte flytande båtmässan i helgen för lite inspiration. Strilande regn hjälpte inte till direkt och det mesta kändes antingen för stort, för 80 tal eller för präktigt. Det fanns dock några skepp som satte snurr på funderingar. Som tex. M46 som är Ron Holland ritad och jag tror mig se släktskapet i framförallt akterskeppet men också lite allmänt i linjerna. Min förhoppning är dock att 10an inte skall ha en riktigt lika "präktig" framtoning utan lite mer av en ulv i fårakläder - en portion klassisk båt med ett skålpund "race". Kolla häcken på M46:



Sen hoppas jag att 10an får en mycket mer "clean" look. Det finns goda förhoppningar här när varken skrajsnören, stänkhuva eller regnskog etc. finns på utsidan. Inte på min båt i all fall. Här gäller det att kisa och slå på 2D ritningsseendet, skala ner och interpolera stenhårt (Hjälp) :



En annan båt som inspirerade var Sunfast 3200 - en racingmaskin som sneglat mot en viss komfort. Kollade in lite rut/ventil konstruktion och inredning. Klädsel på dynor nån sorts skinnimitation - det låter ju lite läskigt men var inte så tokigt kanske. Och så det som verkar hypertrendigt - ryggstöd i "rulle" from - se Brenta 30 tex. Man satt riktigt bra i kojerna trots allt. Här fanns självklart sjökoj lösning också. Lampornas placering i skottet är jag dock något tveksam till - ger ingen mysfaktor direkt - men det stod nog inte på kravlistan för denna båt.



Sen kan man ju inte undgå att bli imponerad av Brentorna. Inte så mycket gemensamt kanske med 10an förutom att det skall var enkelt att hissa på och segling i focus kanske. Renheten i design och lösningar är attraktiv. Men lite beslagsinspiration kan man få och en del av däcksbeslagen som tex. vantinfästningar skulle man ju vilja ha på tian - Roffe? Tillbehörslistan kostar en seglingsklar 10a :)



Lång har väntan varit, projekt påverkas av ändrade krav, människor i största allmänhet, stormar som kanske beror på miljöförändringar etc etc. Min närmaste förhoppning är att få se en bild på en färdigbyggd båt inom några veckor. Min förhoppningen är nog att 10an är lite av en blandning av ovan 3 båtar. Tjohhoo, det skall bli kul!

Ike
Comments

Lysande!



Vad skall man tro månne? Hade lite svårt att förställa mig vad det skulle komma från SSF egentligen. I gänget så ha det varit ett väldigt stort spann på gissningarna men 1.16 var lägre än vad nån hade tippat. Ta tex en BB10 så har den 1,20 med mindre segel och inte lika djup köl - fast spinnare förstås. Vi får väl se hur hon står sig. Aldrig kul att bli beskylld för att sitta i en s.k. lysraket. :) Eller?

Comments

Däck på rätt köl

Steken vänd - well done! Det första däcket fick man till slut beskåda och det ser ju väldigt bra ut. Lite "ventiler" och beslag så blir det där perfekt det. Febril aktivitet råder för att kunna ställa ut en 10a på flytande båtmässan i Stockholm. Det utrymme som är akter om sittbrunnen kommer att vara täckt av däck - om nån undrade :)





Comments

Vända på steken..

skulle man ju verkligen vilja göra - här nedan ses det första produktionsdäcket med utsågad ruffnedgång. Väntar spänt på en bild på ett rättvänt däck så man får ser hur halkskydd etc ter sig ut.

Spännande tider!! :)


Comments

Vitt funkar också :)

Mycket funderande på skrovfärg men hela beslutet "underlättades" av att varvet som bygger båten inte utan stora åthävor kan leverera en båt i annan färg än vit. Så ett vitt skrov blir det men det finns ju ett antal alternativ som kan ändra på det - tex. lacka om det hemma i svedala är väl kanske det första som man kommer att tänka på men även plastfilm kan vara ett alternativ.


Tadaa - et första "skrov" ur formen! Fast just detta har används till att konstruera inredning i så det kommer aldrig att segla.



Comments

Produktion i fin form

Nu är den sista stora biten i båtproduktionspusslet laggd. Nedan ses in-liner formen just plockad hel och felfri ur sin plugg. Däcksformen är i stort sätt färdigputsad och det är nu bara dagar innan det är dags att börja producera den första båten. Jippiee!



Inpirationen blev så stor att jag blev tvungen att lägga in en bild från mitt tidigare CAD försök för att ha lite att drömma om högt upp på sidan...


Bygg bygg!!! Längtan har gått upp i en en högre dimension och övergått i ett lätt illamående ;-)




Comments

Pluggen ur...

"Däckspluggen är knäckt. Det blev perfekt, helt utan skador att reparera" rapporteras det från Precision Boat Works. Bra jobbat - nu stundar väl lite putsning på formen sen skall det produceras båtar :-)


Däcksformen lyfts av pluggen


Förifrån




Bröderna Richard och Bill Porter äger och driver Precision Boat Works - keep up the good work!! :-D

Comments

Däckformen materialiseras

Äntligen har man börjat bygga däcksform och detta skall var slutfört inom 2 veckor och då kan man börja bygga båtar - grrreat :-D


I tisdags förra veckan


3 dagar senare...

Comments

Halkskydd

När man lägger vad som skall bli halkskyddet i däckpluggen så är det ett säkert tecken på att det är formbygge på gång. Här ses områdena som skall ha halkskydd som ljusa områden. Tydligen är juryn ute om huruvida vi skall ha halkskydd på rufftaket eller inte. Halkskyddsområdena blir i ljusgrått.




Fördäck med ankarbox och plats för rullen.


Sittbrunn

Comments

Rundhultet lever

Sådärja - nu börjar påtagligt materiella saker påminna en om att det nånstans framöver kommer att landa en båt att segla i. Bilder på mast och bom till båten damp ner i brevlådan som en trevlig överraskning. Finishen ser ju oklanderlig ut på dessa Sparcraft produkter.


Bom


Mast. Spridarna har gemomförningar för lazyjacks.


Mastfot

Comments

Hur svårt kan det vara?

Kolla på nedan bild. Färgen till vänster som är märkt "77 105 153" är RAL 5014 Pigeon Blue. Färgen ovan som är mätt med en Digial Color meter är ochså RGB 77 105 153. Dom ser ju helt olika ut men är defacto identiska sett från den objektiva digitala världen. Datorn skickar alltså ut samma färg till skärmen i båda fallen men endå ser dom ju så helt olika ut.



Ok, vart vill jag komma med detta då. Färg funderingarna fortsätter. Fick lära mig att Corbyn "Inga from Sweden!" är målad i RAL 5014 Pigeon Blue och såg henne på Lidingö Runt och jepp - nu har jag bestämt mig. Nu gäller det bara att varvet vill göra båtar som inte bara är vita.


Inga from Sweden

Comments

Tillbehör

Fylleriövningar i from av "sätta kryss i små rutor" är roliga men ofta också kostsamma så jag höll ett snack med sig själv om vad som verkligen är nödvändiga attiraljer ombord.

Så här gick resonemanget:

Segel - verkar bra, det tar vi :)
Vit mast/bom - "pimp the ride" tog överhand då detta trots allt inte är misson critical - check! Alla de 10 första båtarna får vit mast och bom.
Bomtält - aka. supstuga. Double Check - verkligen bra grej och gör att man får 2 rum å kök istf. etta med kokvrå - typ. Oumbärliga på M båtarna.
Sprayhood - väntar några år till med att skaffa det :) Skymmer sikten.
Motorfäste på skenor - detta är en O10m finess och gör att man får undan en utombordare, inombords - X.
Spirbom - Vill man ha lite extra rulle utför så är detta nog en bra investering. Code 0.. maybe later....
2 lågigt spritkök - Mums!
Vattentank och avlopp - efter 20 år med plastdunkar, yepp - lyxkontot belastat med +1!
Pulpits och hike-snören - Nope! Där rök Watski2Star :-/
Värme - Satsar nog på en såndär uppochnervänd kastrull med fläkt istället. Minimerar antal brännbara vätskor ombord!
Diesel inombordsmotor - Nope - Jag börjar med en utombordare men har elektrisk lösning på radarn inkl. en sådan här "propeller".
Segelkapell - Jo!
Gråfärgat halkskydd - +1 till lyxkontot. Är det bara "snyggt" eller också bra att veta var man kan sätta fötterna säkert?

Sen finns det en hel del till på listan men dessa är för mig dom viktigaste grejerna. Ett 6-pack lägenhetsbråk och några burkar Ravioli och man är redo att lämna bryggan för några första dagar till sjöss. Båten kommer att levereras segelklar men jag planerar att vara med en hel del av det färdigställande som kommer att göras på ett varv i Stockholm.


Portabel värmare - 3 kg och stuvbar midskepps långt ner - verkar bra för båtfarten.

Comments

Amalia ska hon heta

OK, nu får man alltså välja namn själv - lattjo!

Familjens båtar har gått i Muminfamiljens tecken vad beträffar båtnamn. Lilla My - en GKSS eka i bästa skicka, vårrustad av far i huset och via traktorfärd körd till viken av gubbarna i trakten - pilsner och sandwichar lockade såklart.

Filifjonkan var en optimist och Snorkfröken en Mothjolle. Scow mothen som jag hade ett tag tror jag inte att jag såg på riktigt som en båt så "den" hade aldrig något namn och kanske var detta anledningen till att jag tappade masten en gång.

M22an Eowyn visade sig ha döpts ursprungligen till GAT av en förälskad man från Västerås där objektet för kärleken lystrade till namnet Gunhild Alvar Tilling. Jag tog tillbaka GAT då det icke äro tillrådigt att döpa om en båt!

Att åter kalla M22-52 för GAT visade sig vara ett bra drag då mången lycka och glada upptåg bringades av den båten. Sen var det dags för nästa namn problem när jag köpte M30 "Avec" - snygg båt, snabb båt men mindre bra namn. Men inget namnbyte för mig - icke!! Mynt under mastfoten? - riktigt så långt har det inte gått :)

Men nu har man ju chansen - skall man gräva djupt i Muminfamiljens stamträd efter ett tjejnamn eller skall man kanske återta namnet på den skuta som jag lär ha tillbringat mina första år på - Amalia af Djursvik?

Amalia - det blir nog så...

Comments

Skrovfärg, revisited....

Nu måste man bestämma sig här.... Blått skrov ska det bli och den gelcoat leverantör som föredras kör med RAL färgskalan och den som liknar mest den coola färgen som Blondie 4 på bilden har (Alwgrip Stars & Stripes) är RAL 5009. Nedan kans ses en jämförelse. Det färgprov upp till vänster med den röda ringen är en träbit lackad med RAL 5009 - Azur Blue. Till höger om den en plåtbit med Stars & Stripes. Inte identiska men samma härad och det bästa som kan åstadkommas med gelcoat.

Beställd :)



Comments

Progress

Nu jobbar man på slutfasen av däckspluggen och det ser riktigt trevligt ut. Det blir en rymlig och säker sittbrunn.



Fö så är jag numera båtlös och med en liten tår i ögat skiljdes jag från M30an Avec. Hon får dock bra nya ägare och det känns tryggt att hon hamnar i god händer i Stockholmstrakten.

Leverans av Amalia (arbetsnamn med potential till permanent lösning) börjar kännas som en verklighet. Det första exemplaren av Omega 10 metre väntas stryka svenskt vatten i Juli - någon av dessa kan nog var min kärra :) det närmar sig!


Rufftak med plats för mastfot och selftacker skena

Comments

Däck å Ruff

Det snickras däcksplugg för fulla muggar. På bilderna ser vi den skrotade skrovpluggen göra tjänst som mall och fundament för bygget. Det blir inte vad som kan se ut på bilden som en "svärmorslucka" akter om sittbrunnen. Där blir det däck, stuvutrymmen (gigantiska) och plats för utombordare. Sittbrunnssargen som leder från ruffen akterut kommer att ge gott ryggstöd åt medtrafikanter och slutar just framför rorsman och övergår där till en bekväm plats att sitta uppe på kanten och styra. Denna rorsmansplats är också vinklad så att man sitter perfekt på en kryss med lite lut.


Lågt CV värde på ruffen :-) Klicka för större variant - har inget medgivande från dom som bygger båten att medverka på bild så jag väljer att redigera bilder map. detta.


Det blir inte en sittbrunn ända till aktersepgeln - se däcksritning.


Här formas utrymmet på fördäck för rullen etc. Göms under en lucka.



Skrovsidan på 10an kommer att övergå i ett jämt stycke i en däckslist som blir ca 6cm bred. Däcket ansluter sedan ca 1cm nedsänkt jämfört med listen. Elegant! Samma lösning finns på denna båt som blur gjorde ett reportage om - inga andra jämförelser fö. ;-)

Detaljer kring dimensionering och bygginstruktioner arbetas nu fram av team Rolf Gyhlenius, High Modulus och Ron Holland - känns bra med en så kompetent ledning ombord.

Nu får det bli sommar nån gång!!

Comments

En känsla..

På den här bilden börjar man få lite känsla för hur båten kommer att te sig ut. En god känsla! Kan meddela att däck/ruff blir riktigt nice också ;-)


Klicka för en något större variant...

En till...


Comments

Lite mer sittbrunn..

Lite ny info om sittbrunnens utförande. teckningen visar vad man kan förmoda är det slutliga layouten - färglagd av mig för att ge lite bättre känsla för hur den kommar att se ut i verkligheten.

Skrovfärgsbeslutet kommer snart att behöva tas och det är ju jobbigt. Lutar åt blått trots allt med troligen vit bottenfärg. Vitmålad mast och bom är spikad och beställd. Hittade på nätet båten King 40 - snygg färg - kolla här - båten lyfts ner i en container.

Övrgången mellan skrov och däck blir riktigt snygg med en helt ren kant som övergår i en 6cm bred list som sticker upp över däck ca 1 cm.
Blir nog riktigt bra det.

Comments

11an då..

Jorå - den är väl hyffsat välmående, NM går i Norge 2008. 11an och 10an har samma konstruktör (Ron Holland) och upphovsman (Rolf Gyhlenius) men hur lika eller olika är dom egentligen. Svaret ges lättas genom en bild-i-bild bild:



11an har visst 1,33 i LYS. Jag har skickat in ett mätformulär för SweLYS - vi får väl se vad det kan tänkas bli av det... 1 ton lättare och spinnaker gör ju trots allt en viss skillnad.

Comments

Yes!

Jag bestämde mig för att förvärva denna båt på i princip en grov skiss visande båten från sidan. Kan erkänna att det har varit lite nagelbitande angående hur däck, segelplan och detaljutförande verkligen var tänkt. Nu börjar ritningsdetaljer sippra fram och visar att Ron Holland och Rolf Gyhlenius har nått stort på gång - denna båt kommer att bli fantastiskt vacker och väl formgiven. Hade en ny tunnelbane upplevelse fast denna gång var det en pendeltågsfärd som decimerades till ett ögonblick. Segelplan och en mer detaljerad ruff ritning på A3 fick en viss tidsdilatation att infinna sig i höjd med Ulriksdals station. Ojojoj :-D det här blir lattjo!



Se däckplansritning på sidan 10metre


Comments

Rigg Rev B

Geniknölarna har gnuggats i designteamet och man har kommit fram till ett reviderat segelplan - högre och smalare vilket borde betyda effektivare. Hoppas bara att bomlängden räcker till för ett bomkapell ala' "supstuga". Uppdaterade mått finns att finna i högermarginalen på denna sida. Enl. mina beräkningara så verkar segelytan ökat ett par några m2 men man får väl avvakta officiella siffror på det.


"Slimhead"?

Comments

Däckspluggen på G

Bild från bygglokalen - däckspluggen påbörjad.


Comments