tioupphöjttillminusnio

Same procedure as last year. Utvändig rustning påbörjad. Diskade av det jobbigaste i form av undersidan på skrovet med hjälp av A. Förberg. Nu är den halast på ostkusten.

A2
Nano action. Foto: A. Förberg

A1
Glint. Foto: A. Förberg

j1
Amalia tackar Förberg för hjälpen.

Comments

12 -> 24

I och med bytet från en mekaniskt fartreglage som kopplade in 12 eller 24 volt för normal och högfart till ett elektroniskt med 5 fartlägen så måste systemet byggas om till 24 volt. Två banker med 12 volt serikopplas permanent till en 24 voltskälla som föder kontrollern. Det gör att ett antal konsumenter som gick på 12 volt måste hanteras. En 12 -> 24 volts 20A omvandlare har införskaffats. Såhär ffördelas gracerna:

- Innerbelysning dimmer (LED): -> 12v omvandlaren

- Navigationssystem (Nexus NX2): -> 12v omvandlaren

- Kyllåda: Funkade visst på 24 volt - nice!

- 12->230 volt omvandlaren: Måste bytas mot en 24v dito.

- Cigg uttag: -> 12v omvandlaren

- WiFi Routern: -> 12v omvandlaren

- Lanternor: -> 12v omvandlaren

- Loggern: -> 12v omvandlaren

- Solcellsregulatorn: Bytes ut mot en Western Marin 10 som lyfter spänning från min solcells 16 volt till lämplig för 24volt laddning.

- Ytterligare en liten panel för 24 volt sidan med säkringar och jordplint som 24-12V omvandlaren och kylen får hänga på.

24->12 volt omvandlaren pallar 20 ampere - ska vara OK.

Ut: Mekaniskt reglage, propellerladdningsburk, 50A laddare, 12->230 omvandlare, en 12volt solpanelregulator (Naps MaxPower - säljes 500 pix) samt en hel del 70kvmm kabel.
In: 2st reglage, 2st 12V 25A laddare, elektronsik kontroller, 24->230volts omvandlare, 24-12v omvandlare, ny solcell regulator, ny säkringspanel, nytt kablage till/från laddarna.

Hela transformationen som drevs av att det mekaniska reglaget pajade efter 3 säsongers användning kostade 18 tusen kronor. Lite tråkigt att åka på en sådan utgift efter så kort tid. Men jag ser ingen annan bra lösning. OZ rekkomenderade att plocka ur reglaget och slipa ner det för att få fram ren koppar. En osäkerhet ombord och rtt jätte jobb vart 3e (?) år - nix.

Pasted Graphic
Ny kontrollern hamnar nära motorn - bra!

Pasted Graphic 1
Nytt reglage. Nu hamnar även propellerladdningskontrollen i sittbrunnen.

Pasted Graphic 2
Effekten regleras med elektronik och ger därför 5 farter fram och back istället för 2.

Pasted Graphic 3
Stöddiga grejer som switchar 100 amper å mer.

Pasted Graphic 4
Reglagen. Kom utan embbalage och såg använda ut men bedyrades vara nya.

Pasted Graphic 5
Hade tänkt installera alt detta innan kylan kom 2013 men pga lite seg aktion samt felleveranser från GreenMarine så grusades denna förhoppning. Lyckades förhala det hela ca 10 dagar själv genom att koppla matning och motor till fel anslutningar :( Locket till kontrolern var repigt. Trist uppackningsupplevelse. Men den tittar man ju inte på varje dag så det får bero. Konstaterar att det är fortfarande lite källarföretags feeling på det hela.

Men nu snurrar i alla fall proppen med 5 farter framåt och fem farter bakåt.


Comments

Off the grid

Amalia är spänningslös för första gången på drygt 4 år. Kopplade loss alla 4 + poler från sina respektive batterier och isolerade dem noggrant från omvärlden och påbörjade sen nedmonteringen av gasreglaget till motorn. Ett antal saker kommer iom övergång från 12 till 24 volt att behöva bytas ut så 50 ampere laddaren åker ut och kommer att hamna på Bloclet om ingen som läser detta kanske vill köpa den. Den separata propellerladdningslådan blir obsolete då denna funktion är inbyggd i en ny elektronisk kontroller,

DSCF2325
Inga volt alls.

DSCF2330
Alla kablar bortkopplade från reglaget.

DSCF2331
Alla kablarna.

DSCF2332
Reglaget demonterat. Blir nytt här.

DSCF2334
Ses en av de två 25A laddarna som ska ersätta 50A ditot.

DSCF2336
Inkommande 230 måste splittras i två till laddarna.

Pasted Graphic 1
Roterade motorn 180 grader så att minus sladden hamnade på SB sida.

DSCF2340
Skurken i dramat. Ganska slaktade kontaktytor - uurk.

Comments

Wanted position...

Sirf III GPS pucken på akterdäck la av precis i början av första turen på semestern. Har funderat på om jag skall fortsätta med special lösning eller gå på vad Nexus systemet erbjuder. Till sist bet jag i det sura äpplet och investerade i den nästan 5 ggr dyrare lösningen med Nexus nGPS. Varför dårå? En orsak är att jag kan plocka bort min speciallösning för att göra 12 volt till 5 volt. Sen hänger nGPS på nexus nätet vilket gör att man kan köra snabbare uppdateringar. nGPS skickar position 2 ggr i sekunden och uppdarerar SOG 4 ggr per sekund. Nu lirar allt igen - nice. Sen står det i specen att den skickar både tid och datum - det vore mumma för loggern det :) Söker fortfarande efter en Nexus Multi Centre (plottern) - hör av er om ni vill sälja en!

split
På Amalia kommer det in 4 st nätverkståtar. Ska man seriakoppla alla så att man bara får in en så får man ju dra en väldans massa onödig kabel. Servern har bara en ingång så det får bli en kratta med den gamla sockerbiten.

nGPS
Denna pryder nu mera akterdäcket.

Comments

MEK

Hur ska rullen till coden funka? Varför slirar winchen på BB sidan å av vilken anledning blinkar lanternan fram när man slår? Joo. Wincharna har aldrig tagits isär så det var hög tid men nu är dom rengjorda och smörjda. Av någon outgrundlig anledning satte jag en kontakt på där ledningen från lanternan möter ledningen från batterierna. I vilket fall som helst så hade skruvanslutningarna nästan tappat greppet och det hela var från ett galvaniskt perspektiv en katastrof. Det tråkiga var att vartefter jag klippte ledningarna för att hitta frisk koppar fanns läskiga ärgade svarta kardeler. Tillslut kunde jag inte undvara mer kabel och de två möts nu i en hyfsad lödning och inneslutning av tejp. När jag såg den blinka befarade jag att nåt i elcentralen hade börjat packa ihop - skönt att det inte var så.

_MG_1232

C1 rulle då. Jaa, det fins inte mycket real estate i näbben på Amalia så det blir en tigth historia. Men ett special beslag på stäven ska jag rita och försöka få tillverkat och monterat till Roslagen Sae Race så att vi kan fara runt på 1,171 med C1an alltid redo.

_MG_1208

_MG_1199
Glöm inside. Men man rullar väl innan gipp?

_MG_1188
Se lanterna innan slakt :)

_MG_1220

_MG_1210
Tror att rullelinan behöver vara en meter längre för att kunna manövreras av rorsman.

Comments

Rustad

Nu återstår endast lite 400 våtslipning sen är Amalia redo att plumsa på tisdag. Några små förbättringar för att minska motståndet o vattnet hanns med i år. Att motoraxelstödet inte var så profilerad är nu åtgärdat då den numer omsluts av en transparent vinge. Akterkant köl hade en ca 1 cm klack där kölinfästningen möter skrovet - den är nu spacklad för en mjukare övergång. Dränaget till ankarboxen har fått insugsskydd. Det är väl nyheterna inför 2013.

_MG_8911
Köl å roder slipat med 100 och 180 - återstår 400. Rodret ytterligare lite bättre.

_MG_8895
Hoppas på snyggare aktervåg. Slip återstår.

_MG_8900

_MG_8891
Experimentell vingprofil runt axelstödet. Men den har fin form.

_MG_8881
Får man flyga nya C1an om 6 dagar?

Comments

I bommen

Nu tröttnade jag fullständigt på den glidande bomuthalet och gjorde meket som krävdes. Öppna mha Alex bommen i halshornsänden och ut med det onda och in med det goda. Skalad Mafioli och Carver blev receptet. Ökade på med en kaskad till 8 ggr. Funkar perfekt.

DSC_0461

Pasted Graphic
Snabb ritning mha. One Design Centre. Ulrik fixade tamparna - tack!

Pasted Graphic 1

Comments

New balls

Travaren till focken har kärvat värre. Köpte två omgångar kulor för byte men märkte att vagnen var knäckt. Nu var goda råd dyra - förra gången var det leveramstid på vagnar och nu var det bara drygt ett dygn kvar till första kappsegling. vet inte om det var ordet "kris" i mejlet som triggade supportavdelningen på Harken Sverige men sent måndag kväll hade Fredrik B. fixat så att jag hade en ersättare - jätte tack för den servicen!

Pasted Graphic 1
Flat earth society #2 - där vagnen är knäckt sitter kulorna benhårt fast.

Pasted Graphic
Vagnen antagligen knäckt pga att den slår i hårt på skenstöden.

Pasted Graphic 2
På plats utan schakel vilket ger mer plats för att skota fock - bra.

Comments

ToDo

Pasted Graphic
Dags att summera ToDoet. Fram och motgångar som vanligt:

#1 Symmetriutredning.
Intressant jobb som innebar många lärdomar och insikter. Dock seglar båten fortfarande osymmetriskt trots hårt arbete med roder. Påt igen!

#2 Ny lina för bomuthal.
Nope. Utväxling i bommen = problem.

#3 Fallbox fockskot.
Att vinscha sista biten under tryck är som att veva i smör - triumf!

#4 Lacka rorkult.
Tack Allan!

#5 Segelkapell.
Dom är för korta och lite trasiga - måste åtgärdas.

#6 Båtdatadisplay.
Ligger på köksbordet med nytt snabbfäste vid mast.

#7 Akterlanterna - glapp.
Ingen åtgärd - än.

#8 Väga båten.
Executed. Amalia väger 2920 kg vilket tillsammans med mindre segel gav ett SRS på 1,189.


#9 Permanent 12v kyl.
:)

#10 Vindgivarkontakt.
:(

Comments

Vax on

Sista insatsen med friborden blev enkel med Allan Förbergs hjälp som även stod för eminent fotografi. Nu återstår endast lite vattenslip på appendixen.

_MG_3018
Foto: Allan Förberg

_MG_2891

_MG_2957

_MG_2988

_MG_3013
Inga fyrkanter!

_MG_2897

Comments

Njaaa...

Rodret slipat och målat. Blev det jätte bra? Nej. Eller, det är kanske inte helt fel men det krävs kanske 2 slipa-spackla-måla omgångar till för att få riktigt stil på det. Det tillåter varken väder eller kalendern tyvärr. Kölen blev slipad och målad också. Tror jag lyckade överträda alla Biltemas Epoxi Primer rekommendationer beträffande temperatur, luftfuktighet och underlagets beskaffenhet. Som tur är finns ju orginalrodret därunder nånstans.

Pasted Graphic 3
Det gröna är kris spackling i elfte timman. Bilden förskönar.... 7 dagar till splash. Enl. yr.no så skall temperaturan inte överstiga 4 grader fram till sjösättning :(

Pasted Graphic
Kölen lär bli bättre för varje år som går.

Comments

Neeeeej...

Pasted Graphic
10 cm snö är inte det som behövs just nu 9 dagar innan sjösättning med slip och vaxning kvar att göra. Grrrrrrr... Det här blir tufft.

Comments

Rotfyllning...

Nu är bredspackling gjord. Inte lätt att lägga ut kanske 1,2 kg spackel snyggt. Ryggarna var oumbärliga såklart och höll trots kort tid och dåligt torkväder. En andra och sista omgång spackel las på ikväll efter lite slipning. Nu finns det i alla fall material att bygga en bra profil från så hur jag lyckas traktera diverse sliphjälpmedel blir nyckeln till framgång. Ett lager expoxiprimer på det så blir det finemang.

Pasted Graphic 2
Spacklingsguider.

Pasted Graphic
Första lager med "NM Lätt" - såg rätt ruff ut. Nån ville låna ut en golvslip :)

Pasted Graphic 1
Efter 2:a spackling. Det kommer att bli bra.

Comments

Tandställning...

Nu är ytterligare ett steg att korrigera Amalias garnityr taget iom att formräta ryggar är gjutna mha. mallarna. På plats togs ett 80-20 beslut och den översta samt de 2 understa profilerna fick godkänt och de mer lågt hängande frukterna skördades med en rimlig instats. 20% jobb, 80% resultat.

Pasted Graphic
Rodret vridet 180 grader - den goda sidan syns.

Pasted Graphic 1
Förvärm epoxyn ett måste i vinterkylan.

Pasted Graphic 2
Här ses gul epoxy fylla ut avvikelse från god form.

Pasted Graphic 3
Lokal biosfär runt Amalias roder - kupevärmare fyller varmluftsballong.

Comments

Verkstad

Bra fart framåt med bygge av rodermallar. Perry kom till undsättning med tillgång till verkstad men även såg och slip hjälp - stort tack!

JzmFr

UJkJ7

7wPmk
Roslagen Sea Race - here we come!

Ireu8

_MG_2850

Comments

NACA 0010

Pasted Graphic 1
Nu är pappersmallar till en roderform klara. Efter reverse engineering från ritning med lite koll på terrängen så är det snart dags att såga och slipa en massa. Rodrets profil är i toppen naca 0017 för att slutta av mot 0015 - dessa bredder är till för att kunna husera hjärtstocken. Sen faller profilen snabbt av mot 0010 för att slutligen längst ner med en längd av 36mm komma hem i 0017. Ett roder optimerat på lyft och "drag" men inte "stall". Tycker jag verkar rätt - är man kaxig och vet att man kommer att ha konstruerat en oerhört balanserad båt som nästan seglar sig själv så kan man ha en lite rejsigare profil.
Pasted Graphic

Har använt javaFoil för att plotta profilerna. Sen har jag snyggat till dom i mitt favorit ritprogram Canvas. Därifrån exporterades dom till .tiff format för att slutligen printas i en Samsung CLP-320 A4 laser mha. PosteRazor som kan splitta en stor bild till A4 sidor.

mall4_MG_2812

När jag tänker på det så kan det faktiskt vara "stall" som har varit problemet på kryssen. Om detta mek lyckas så kommer profilen att bli "tjockare" på båda sidor men framförallt den som är väldigt platt. MDF skiva skall få bilda gjutform som skall skapa 5mm breda formkorrekta ryggar på det existerande rodret - här tänker jag använda Biltemas epoxispackel. Dessa ryggar skall sedan användas som guider för bredspackling med NM Spackel 206 Lätt. Planformen överensstämmer nästan perfekt med ritning.

Lätt som en plätt? Mjaaa...

Comments

#3

Sådärja - nu sitter nya fallboxen på plats. Ser mycket bra ut. Man blir ju väldigt glad när man söker hjälp och det visar sig personen som utför arbetet engagerar sig i mer än det man frågat efter. Till exempel fick jag reda på att ändstycket i toppen på förstaget håller på att ge sig. Får man sen även tips om hur man bäst utför mariga grejer som att få stil på ett buckligt roder så är det ju ännu bättre. Alex grejade allt detta - tack!

mms_img-952017935
Ny fallbox på plats - förberett för att kunna dra i skotet också!

mms_img170201017
Ouchh - detta kan ha slutat illa.

Comments

LSU - Roder

Snickrade en mall och kollade passning - hur sjutton fixar man detta? Här är varken form eller symmetri god. Betraktar rodret och ser att det ju är nästan platt på styrbord sida. Ett skitroder helt enkelt - rodermakaren i USA måste ha haft en riktigt dålig dag.

ohM0M
Här den "goda" sidan. Fortfarande för platt. Avvikelse kanske 2-3 mm.

J4U8M
På SB sida så finns det ett gap på kanske 6-7 mm. Felet finns också som synas över nästa hela profilen.

Så hur fixar man detta med rodret på plats?

Hjälp!

Comments

Fallbox

Antal levererar ett riktigt smycke till beslag och bara att hålla i det inger förtroende. Ett enda stycke aluminium känns solitt. Kullager på sidorna är ju perfekt då det kommer att sidobelastas. Tack Jocke R för tipset! Monteras det i veckan?

antal1_MG_2785

anta2_MG_2795

anata3_MG_2807

36qKu

Comments

LSU - Köl

Efter att ha tillverkat en kölmall från ritning och kollat passning på plats så avskriver jag kölen som symmetribrottsling. Efter lite trix involverandes printer, brädgård och sticksåg så konstaterar jag att kölens profil är enligt ritning (sånär på att bladet är 77 istället för 80 cm brett) och att passningen är inom millimetern men att även symmetrin är god - kunde urskilja nånstans mellan 1, möjligen 1,5 mm skillnad på sidorna. Tror jag nöjer mig med det för tillfället i alla fall. Rodret är en annan femma och måste åtgärdas. Tyvärr är det en mycket större utmaning än att fixa kölen pga. av sin i alla leder kontinuerligt varierande form. Mitt tidigare fynd om 7 mm skillnad på kölen inser jag kan bero på problemet att göra ett korrekt avtryck med den där stora profilmallen - jag fick trycka lite i taget i varje ända och misstänker att detta har skapat felet. Att ha kollat mot mall känns mer säkert.

fo2_MG_2768
Dubbla skivor, halva profilen.

Xp8kA
Tog med mig ett avtryck från kölen hem och passade mot ritning - max 1 mm off. Bilden hoptryckt på höjden såklart. Profilmallen har gjort sitt. Ignorera den raka linjen.

y4aNX
Kolla den utsågade mallen mot resp. sida - små fel. Satsar allt på rodret.

sha_MG_2781
Amalias skuggteater.

Comments

LSU #2

Mätningarna fortsätter och nu till frågan om kölens position i båten. Det visar sig vara svårare än jag trott att göra dessa mätningar och bristen på referenspunkter visar sitt fula tryne. Frågorna som skall besvarar är "svänger" kölen båten åt nåt håll på samma sätt som ett roder samt lutar kölen och något håll. Omedelbart verkar det det första felet vara mest allvarligt men att alltid ha en extra burkslav på en bogen och inte den andra torde även det såklart påverka framfaten på kryssen. För mätningen införskaffades 0,30 mm fiskelina samt märktejp. Jag satte sen ett häftstift i vad jag bedömde vara mitten köl vid punkt 0 (noll) och drog sedan en enda lång lina från c-b-0 och sedan upp på motsatta sida.

sy1
c: mastfot, b: övervantinfästning, a: linan lämnar skrovet

Pasted Graphic 3
Märkte sedan tejpbitar och tejpade på varje sida vid referenspunktena enl skiss ovan. När c-b-0 var gjord la jag loss linan från 0 och märkte båda sidor mot punkten z upp på kölen. Väl hemma satte jag linan runt en spik vid 0 och fäste sedan 2 lika tyngder i ändarna vid c och hängde linorna över karmen på en stol så att de sträcktes lika. Måtten föll ut som i tabellen th.

juxJk

Vad sticker ut? Först och mest - det skiljer bara 2 mm mellan mastfoten och centrum köl mellan sidorna så det råder symmetri på ett större plan på något sätt. Vägen till denna förefaller dock något krokig - avståndet mellan mastfoten och röstjärn skiljer ca 1 cm mellan sidorna - om detta råder inget tvivel. Sedan blir det mer oklart vad som händer - är det skrovassymmetri eller kölvinkel som genererar 11 mm skillnad? Det tål att fundera på och jag slutar analysen här - fick ändå några riktiga aha upplevelser när jag försökte tolka mina mätningar.

Så till ev. roderverkan från köl:
w3KRA
Laser pekare no1 av 2. En på varje sida rodret...

Pasted Graphic 4
... som projicerade 2 punkter på stållinjal.

Iden här är att mäta offset skillnad mot tänkta raka linjer från centrum köl för både fram och baksida. Denna gång levererade inte Classe utan deras laserpekare pajade ur efter ca 5 minuter vilket var för kort tid för att sätta upp anordningen och flytta linjalen. Skrev av detta under "dåliga mek" och sneglade ånyå på fisklinan och spände upp ett helt varv kring köl och roder och mätte sedan differensen i bakkant, väl medveten om att om inte kölen är symmetrisk i horisontalplanet funkar inte denna approach. Hmm - rodret måste ju sitta mitt i båten också - phuu... Nåväl - resultat blev:

DSC_0215
att båten styr åt BB 4mm. Men här känner jag osäkerhet.

Pasted Graphic 5

Pasted Graphic 6

Om dessa avvikelser är korrekta, hur mycket påverkar det seglingsegenskaperna? Kanske är det skepparn som behöver en liten sinnesundersökning som håller på med detta? Men - att mäta är att veta.

Baggen ligger delvis öppen!

Comments

Liten symmetriutredning #1

På todo listan står det att ta reda på varför båten (kanske?) seglar olika på bogarna. Min attack på problemet är att ta reda på om det finns något på båten som är asymmetriskt. De potentiella källorna för fel torde vara:

#1 Köl/roder är inte profilsymmetriska i horisontaplanet
#2 Köl (roder) har en offset vinkel i vertikalplanet sett långsskepps (lutar)
#3 Köl roder sitter inte rakt i båtens långsskeppslinje (svänger)
#4 Båtens skrov halvor är inte symmetriskt mellan SB/BB
#5 Masten står inte mitt i båten
#6 Masten lutar åt SB el BB
#7 Båten lutar åt SB/BB pga viktfördelning
#8 Storskotet sitter inte i centrum av båten
#9 Akterstagets infästningspunkt sitter inte i centrum av båten

sen kommer jag inte på nåt mer.

Börjar med #1 och utvecklade ett mätinstrument för att mäta profiler. Eller snarare byggde en lång (90cm) variant av C i Insjöns profil mall som Mr Dismo tipsade om. Den blev såhär:

profilmall

_MG_2602

Satte kameran på stativ med ett EF-S 60 macro med bara 0,1% distorsion och fotade varje avtryck för vidare behandling i dator med följande resultat:

hml_keelHML
Kölen med 3 mätpunkter. Här fanns ett max fel om 7mm. Tryckte ihop bilden på höjden för att se skillnaderna lite bättre. Felet verkar vara större närmare skrovet än vid bulben.


rudderrudde1t5
Rodret med 5 mätpunkter. T1 överst. Där fanns ca 8mm asymmetri. Gropen i mätning 5 undrar jag om jag råkat komma åt profilmallen på väg till fotograferingen?

Så till frågan om dessa avvikelser kan skapa en märkbar skillnad på känslan när man seglar - jaa, det vete fåglarna men för mig är vetskapen att dom finns tillräcklig för att rubba mina sfäriska balanser och felen kommer att mallas av och rättas till. Kanske i år eller vid senare tillfälle. Om nån vill låna mät mojängen så är det bara att höra av sig - tror den håller för några fler mätningar. Fokar inte så mycket på vad som kan tänkas få båten åka åt ena eller andra hållet - bara på symmetri. En tendens i ovan data verkar dock vara att BB är planare än SB. Jag reserverar mig själv mot mätfel .)

#1 down, 8 to go.

Comments

ToDo-12

Årets ToDo. Max 10 st kör vi på igen. Förra årets gick ganska bra med ett 80%igt positivt utfall.

#1 Symmetriutredning.
#2 Ny lina för bomuthal.
#3 Fallbox fockskot.
#4 Lacka rorkult.
#5 Segelkapell.
#6 Båtdatadisplay.
#7 Akterlanterna - glapp.
#8 Väga båten.
#9 Permanent 12v kyl.
#10 Vindgivarkontakt.

Det gick med lite smärtsam prioritering. Undervanten redan kortade. Rullen ska ju hålla och jag har en ny svirvel - kör den i sank. Ruff luckor är fula men funkar och dom sitter ju bara där i hamn. Kört väldigt lite motor så kolen får gå en säsong till - kan inte se några problem. Fock skena - byter kanske kulor - inte skena i år dock. Häckstaget funkade ganska bra faktiskt - tar bort det från listan för att jag känner att jag kanske gör det ändå för att det är kul.

Pasted Graphic 3

Comments

Att göra rev. D

Ingenting är så bra att det inte går att förbättra och så även Amalia. Vad kan man då tänka sig skulle vara önskvärda förbättringar att sysselsätta sig med i vinter och vår. Här kommer en osorterad lista som slutligen kommer att genomgå en obönhörlig prioritetsprocess för att så småningom falla ut i en ToDo12 lista.

Motstånd: Ett motstånd för lågfartskörning med motorn men som även ser till att man får mjuka övergångar mellan de olika fartlägena måste byggas klart. Motstånd finns, ritning för hållare/kylare finns också men behöver tillverkas. En herrans massa borrande och sågande i en aluminiumplatta syns vid horisonten.

Batten car: En travare som går på på hjul för de 2 genomgående lattorna vore önskvärt. Det kommer glada meddelanden från Linköping som meddelar att Rutgersson har specialtillverkat tockna mojänger som skall passa Sparecraft profilen som sitter på Amalia. Tydligen skulle jag kunna lägga vantarna på 2 st. Indikationer finns på att de existerande fästena inte lirar.
Pasted Graphic

Symmetri: Något gör att Amalia seglar bättre på styrbord kryss i vindstyrkor säg > 12 knop. Fenomenet gör sig tillkänna genom att man beskriva känslan som att på BB så stallar båten med kanske 10 sekunders periodicitet. Hon accar, blir lite mer lovigirig och måste tillslut kompenseras med fartförlust som följd. Jag hoppas kunna se detta förlopp när jag sätter tänderna i data från blåa lådan senare i höst. På SB, med exakt samma skotning, så bara flyter hon på med ett perfekt konstant lätt tryck på rodret. Nåt är inte symmetriskt och det skall identifieras och korrigeras. Tror inte på coriolis - detta är för markant och påverkar 0,3-0,5 knop. Ser framför mig mallar och epoxispackel... å det kommer att bli kul!

Undervant: Efter att ha satt två toggle i toppen på förstaget blefvo undervanten så långa att jag drog dom i botten. Skall kortas ett endstycke.

Råttor ruftak: Där kontrolleras Kick, Bomutal, Cunningham och Fockskottravarpositionsbegränsare. Råttan för bomuthal slirar och den måste bytas åtminstone.

Lina bomuthal: Snart är alla gummiband ett minne blott. Bomuthalet måste bytas. Undrar om det inte är utväxling i bommen. Får dra i en pilotlina och kolla längden.

Ny rulle?: Läser man specen på Selden 50S så blir man ju lite fundersam. Max kraft vid 30 deg Amalia = 16 kNm, datablad säger 11. Mycket på Amalia är lite "ligth" dimensionerat och det är OK men inte på denna funktion. Svirvlarna har pajat för en del båtar. Jag har en förbättrad variant. Vilka produkter kan passa rakt av där lintrumman hamnar "under däck" men är avsevärt tuffare? Utredning stundar.

Fallbox fockskot: Ja detta är ju ett måste. Antal kanske är ett hett tips. Osäker på laster dock. Vad är working load för ca 17 kvm vid 30 knop vind? Produkten som pajade var ett Harken 106 - WL 227 kg / BL 1T. Ett problem är att det sitter ett plaströr för ledningar å insidan som inte tillåter en så mycket större bredd än 19 mm. Snedbelstning verkar att ha skett - kanske är en linlöpare nedanför blocket en bra grej.
fb2

Lacka rorkult: Orginal lacken har varit tuff men nu ses inverkan från vår närmaste stjärna. Klassisk slipa / lacka aktivitet stundar.
lacka

Nya kol: Ska tydligen elmotorn ha då och då så det kanske är dags nurå.

Skena fock: Vad ska man säga - i slutet på säsongen så är det glidlager som gäller igen tydligen. Kan en stöddigare skena / vagn vara lösningen? Irriterande är det.

Ruff luckor: Luckorna till ruffen delaminerar. Jag behandla aldrig dessa och nu ser man resultatet. Vill tillverka nya i något lätt ickeorganiskt material. Kolfiber?
luck

Segelkapell: Sanna på Next Sail sydde vad hon kallade interimskapell i segelsäckmaterial till ett verkligt sjysst pris. Dom har funkat bra förutom att det till storen blev lite för kort vilket i sin tut gjort att man ville skota det ganska hårt. Nu har fästet akterut gått sönder. Även toppen på fockakapellet håller på att gå samma öde men det går att laga.

Båtdatadisplay: Gastar saknar en display med kurs etc som man kan se från alla positioner i båten. Kanske måste det till ett mastmonterad Nexus XL. Men då blir det ju en kappseglingsbåt!?

WLAN: Montera inköpt WiFi router.

Akterlanterna?: Den teleskopiska LED lanternan har börjat glappa nere vid fästet i däck. Det var svårt att få den att lysa när jag testade senast.

Trappa: Trappan ner i ruffen är klumpig, tar plats och verkar tung. Bättre kan vi!

Väga båten: Vid lyftet för bottentvätten inför Datacom Cup visade truckens våg +3 ton. Amalias mätbrev säger 2,6 ton. Helst skulle jag vilja banta 400 kg men det går nog inte. Väg med SSFs våg och uppdatera mätbrevet!

Matta: En matta i ruffen där man kliver ner vid trappen. Mindre skit och lite looks.

Projja: Små LED projektorer börjar komma på marknaden. Projicera navet på huvudskottet under tex. Roslagen Se Race? Eller ännu djärvare - kan det funka att se navigeringen på storseglet nattetid?

Musik/Radio: Dags slutligen för en resident ljudanläggning? Klass D så klart för låg förbrukning men hög ljudkvalitet. Här måste läggas band på ambitionerna annars kan Amalia bli en flytande ljudstudio.

12v kyl: Fixa fast anslutning istället för cigg-kontakt till kylboxen. Helst med egen brytare men tyvärr snålade jag på panelen så alla 6 anslutningar är använda.

Vind kontakt: Nu måste en kontakt sättas i rufftaket till sladden för vindgivaren. Börjar bli väldigt irriterande att dra den genom ruffluckan även 3:e säsongen.

Nav lösning: Min gamla Nexus Multicenter dissas av besättning. Anfallat leds av Allan F. som lyckas indoktrinera ny potentiella bundsförvanter. Men visst, den har svart-vit display, lagad i omgångar efter brutal hantering och har uråldrig kartografi. Men den har också en hel fina funktioner som inte de moderna produkterna har.

Läckage: Luckan till stuven på SB bänk i sittbrunnen stoppar inte för regn. Trots att det finns en vallgrav så står det vatten i locket på den 70 cm höga plastbacken som huserar tampar och T-sprit etc. Måste lägga mig där inne med en ficklampa och kolla vart det kommer in - kan inte fatta att det är möjligt.

Häckstag: Amalia har svarat bra på akterstagstrim. Det blev 4ggr bara. En sväng till till nästa år tack!


Oj!

Comments

Ingen segling...

h5
Men likväl lite lyckade mek. Efter att ha misslyckats med det första försöket att montera lodgivaren så har den fått ligga till sig lite. Problem behöver ibland mogna och tas avstånd ifrån för att i det rätta läget attackeras ånyo. Först kollade jag om givaran hade överlevt att vara inkopplad en dag utan vattenkontakt - hade fått för mig att dom inte pallar det och "brinner" upp. När jag sänkte ner den i en kopp vatten hörde jag till min glädje det tickande ljudet och begav mig till affären och inhandlade en tub silikon då jag hade bestämt mig för att slabba fast den halvpermanent. Dock fegade jag ur och trädde en plastpåse på givaren innan jag satte den i genomförningen. En ordentlig slatt vara och så ner med hela paketet i smeten. På med brytaren märkt "Navigation" på panelen och en titt ut i sittbrunn å si där - 3,5 lös med stora fina siffror. Detta tal övernstämde mycket väl med min handlodning vid bryggan. Detta kan bli ett bra hjälpmedel när man skall leta rätt hack mörka oktoberkvällar.

h4

h2
Nu kan vi segla Roslagen Sea Race utan stålmåttband ombord!

Webhallen sålde 3G - WiFi bryggor för 300+ pix. Verkar bra att ha ett trdådlöst LAN ombord. Funkar även med trådat. Man stoppar en 3G sticka i den och så delar den ut det mobila internätet över WiFi. Den drar lite mer än vad man kan önska sig med 0.25A men bra är att den matas med 12 volt. Undrar hur man kan skicka positionsdata från Nexus systemet så att det går att ta emot på min Nook som saknar GPS? Nåt att fundera över i vinter. Tack Karim för Nook tipset!

h1
Diversitet för bättre konversation.

h3
SSID: rAmalia PW = Whisky dvs. du får det mot en virre :)

Åsså den riktiga dräparen - Amalia har blivit begåvad med nya bestick. De som nu åkt ut härstammar från M22an och måste vara över 20 år gamla, därför sunkiga, och nu utbytta mot Ikea "Data" - vad annars :)

Pasted Graphic 1
Old Pasted GraphicNew

I och med detta så är man ju preppad för förhoppningsvis några riktigt fina och lugna hösthelger i ytterskärgården.

Comments

DataCom Cup etc..

DataCum Cup genomlevdes under måste man säga fantastiska omständigheter... sol, 7-9 m/s, ingen sjö och en massa båtar på fjärden vad mer kan man begära. På Amalia hade det behövts en massa mer massa på kanten och bättre gennaker hantering så en 50:e plats av 75 är logisk. Att vi gav bort en minut i starten och gjorde ett urdåligt vägval på långa länsen hjälpte inte till. Men ett trevlig race är det och även om vi blev uppkallade som 1:a pristagare i double-handed klassen så var det Ante och Schojjen i SK40an Rival som var dom rättmätiga vinnarna av flytvästarna. Detta reddes dock ut efter prisutdelning till allas belåtenhet.

1ETvH
Holm slet stundtals hårt och skrämde upp Amalia i 10,30 knop!

Hemresen blev inte vad man beställer direkt efter ett bra regattaparty men vi satte revet (beställde bara ett) och njöt av kryssen i de stundtals dryga 11 m/s för bara stor. Ett litet moment blev när det knäppte till 3 ggr i riggen och där jag skymtar nåt som kommer ner uppifrån vid sista smällen - det är byglarna i travarna som inte pallar för trycket och lossnar när inte fallet håller in skäddan mot masten när storen är så lågt hissad. Vi tvingades stanna och reparera det hela ett par gånger faktiskt - inte bra. Hon seglade dock grymt skönt för denna segelsättning vilket Stefan Ljungstedt dokumenterade förtjänstfullt:

rev2

kjvtf

Annars var förberedelserna inget att klaga på:

- Vi rejkade masten 2 toggle vilket åtminstone gav lite style poäng och tackar Peter på en Pasad spec. för tipset!

Pasted Graphic

- Inget lod än då limningen av givaren inte höll - plasten i den är inte limvänlig - för bli lite sika där tror jag. Nu satt den i server utan kontakt med vatten ett dygn - brinner den upp då?

- Åss tvättades undervattenkroppen programenligt till en kostnad av en dubbel färgranson men ger man sig själv en rimlig timpenning så är man strax tillbaka på scratch. Kölen hade klarat sig riktigt bra och insatsen i våras minns med värme i hjärtat. Truckens våg visade drygt 3 ton... hmm måste väga skeppet med SSFs våg - här finns det kanske en pinne att hämta :)



Comments

Lod

Lodgivaren har blivit liggande. Antar att sjökorten är så bra och man vet sin position så väl att lod inte känns högprioriterat. Att göra schweizerost av skrovet är inte heller wanted position. Men ibland är det påkallat att veta djupet. På Roslagen Sea Race så var det ett utrustningskrav - på Amalia fick ett stålmåttband med ett schakel dubbla som lodlina vilket också var OK enl. föreskrifterna. Sen inser jag att det vore användbart när man hackar in sig mot en klippa - 10an har ju inte riktigt samma räckvidd som en M30a.

l_MG_2954

Handeln säljer ett innombordsmonteringskit for allt mellan 175 och 250 pix - det består av 10 cm avloppsrör, en gängad ring (finns redan i förpackingen från Nexus) och en gummi ring/packning. När jag väl satt med detta så tyckte jag det verkade tungt och omständligt. Läste om nån som hade satt sin givare i en stor klatt silikon. Lösning fick bli att ta den genomföring som hör till lodet och limma fast det med Biltemas trevliga epoxispackel. Jag lämnade blindpluggen inklädd i gladpack i genomförningen. Applicerad en ring av spackel så att skrovsidan blir synlig under givaren och pallade upp med plastbitar så att givaren hamnade i lod (sick). Tanken är att fylla i lite silikonpasta alt. såpvatten så att god kontakt uppstår mellan givare och skrov.

l_MG_2951
Bästa platsen hittade genom att sätta givaren i en påse vatten och leta.

Comments

Motstånd

Pasted Graphic
Vid en av de första turernas angöring i hemmahamn så var det som vanlig medvind men båten var lite mer än vanligt påstridig att vilja köra in i bryggan. Detta var tydligt när jag fixade med förtamparna. Det visade sig att jag lämnat motorn i "dead slow ahead". Denna gång small det inte utan det blev kortis i det istället. Försökte kontakta OZ Marine via telefon och mejl men dom verkade ha sommarstängt när deras produkter används som mest. Stänger skidleverantörer under sportlovet? Alla komponentkrängare hade orginalmotståndet restnoterat och väldigt långt till leveransdatum. Dags för en alternativ lösning som tål lite mer effekt. Specen på orginalet är 0,22 ohm 300 watt och ca 500 kr. Efter lite Ebay-ing föll valet på keramiska motstånd a 2,2 ohm och 100 watt. 10 st till det facila priset av 2 å femti dollars stycket. Med frakt slutade äventyret på ca 350 spänn. Nu gäller det bara att montera dom så att det hela klarar att bli varma. Paketet bör klara 3 ggr mer lågfartskörning då hela effektåligheten borde bli 1000W 0,22 ohm.

r_MG_2941

r_MG_2935

Comments

Formgivning...

Sådärja, med en bra kick och fungerande akterstagstrim kan man nu fin-tuna formen på storsleglet - nice.







Comments

No.4 nedkämpad

Äntligen kan man trimma Amalias akterstagsansättning. Bryggranne Stefan monterar ett beslag i aluminium som han byggt som fäste för en autopilot och jag undrar om det blev nån bit över - det blev det - stort tack för den - och så var helt plötsligt ToDo-11 No.4 på god väg att realiseras.


Före mek - stelopererat akterstag med lång omkonfigureringstid.


Undersida av balk som avslutar akterdäck.


Det hela får plats i den balk som avslutar akterdäck mot sittbrunn.


U-profil i aluminium med plats för råtta. Tyvärr blev den lite ful när jag bockade den mot en vagga på varvsplan. Vit färg kan komma till användning.


Testing..... 4ggr med 2 kaskader -> 16ggr.


Limmad och fixerad - för att man skall kunna få ur linan ur råttan krävs lite borttagande av plast.


Comments

Mekat

Diverse grejer fixade under helgen. Överdoserade nästan segling under Gullvivan så det var ganska skönt å ligga vid bryggan och fixa det där som inte blivit gjort.

Kofiberförstärkte yttersta 1,4 metrarna på latta 2 - den långa geneomgåande. Tejpade fast rören den på den existerande lattan. Tyvärr var dom bara 1 meter så jag fick lägga 10cm omlott. Verkar kunna bli bra - lattan tillbaka i seglet, dock icke testad.




En ända mjukare än den andra.


Lister som döljer stringers och samtidigt dubblar som välbehövda hyllor limmade.


Den blå presseningslinan har bytts mot en bit slang som ev. kan få lite vit tejp på sig.


Viktkompensation för ruffsidor och hyllor. Närå, det är ventilation för dynorna ;)

Comments

Färdig!

Skotpallen tillbaka i stridsfärdigt skick! Lyckades inte få till superfinish - kanske lika bra då den kommer att bli repig omedelbart. Ser bra ut på håll dock ;) Börjar se grönt ut på ToDo listan men 4an måste fixas.





Comments

Blänk!

Saker och ting konvergerar så sakteliga och stressnivån sjunker i takt med att saker avverkas och att det jobb som finns kvar verkar rimliga att slutföra innan sjösättning. Allt arbete under vattenlinjen klart förutom slip av köl / roder men den uppgiften kommer att vara lätt då jag nogsamt kommer att akta mig för att slipa igenom primern - det blir en finputsning. Skotpallen har klarlackats medels sprayburk. De små recesser som fanns i laminatet verkar inte vilja bli fyllda med lack - direkt efter lackning ser det kanon ut men när det torkar kommer golfbollsdimplarna tillbaka...




Nu blänker det men inte sen...




TC-Nano gör jobbet även i år.


Baksida köl/skrovanslutning inte riktig wanted position...

Comments

Kol premiär

Yepp - mest kosmetika men även med ett uns praktiskt nytta. Det blir skotpallen som får lite vackert slitskydd på toppen samt att det kommer att dölja de sprickor som finns i den. På andra sidan kommer en förstärkning gjutas in i epoxispackel. Matrialet har bra stamtavla då det är från överblivna delar av ett VO70 bygge - duger det för dom så duger det för mig :) Några lager klarlack å saken är biff.










Ej än limmad.


Limmad.

Åsså lite förstärkning invändigt...


Fyra små distanser för att få upp "brickan" lite så att det bildas en komposit.


Gelato.


Bricka.




Förseglad.

Comments

Mera bättre..

Sista lagret lagt. Nu får det vara nog med primer och jag ämnar endast slipa denna något innan sjösättning. Bild på resultatet av spackling finns i posten innan.



Comments

Pepparkaksdeg och Dijon

Efter en lång räcka av fin meck så slutade dagen i moll. Det nog för kallt - burken säger minst 10 grader och det var bara 4-5 i luften i kväll. Spacklet blev mer som pepparkaksdeg när jag skulle vilja ha Dijon senap. Målet var att fylla ut roller inducerade apelsinskals- strukturer. Lite fick jag dit men ett misslyckande blev det. Nåja, detta moment är finlir och speed och förhoppningsvis är rostblödningarna ett minne blott. Tror att jag lägger ner spacklet och satsar på 2 lager primer till för nu börjar det bli ont om uthärdningstid då splashtime är den 2:a.

Comments

Måla måla....

Tredje + fjärde strykningen på kölen applicerat samt 1 å 2 på rodret. Även mastskadan är nu fixad. Lite svårt att se i mastskjulet hur det blir men jag tror att det kan bli OK - en antydan till att orginalfärgen har något mera svart i sig kanske. Å andra sidan så är den ganska skitig - en får si.


2 lager Toplac - kanske blir det ett tredje.


2 lister skymtar bakom rodret - de är till förpiken och fick sista slatten epoxy på sina omålade baksidor.

Comments

Prime time...

Riktigt bra att de första lagren epoxiprimer kom på plats idag och i lämplig temperatur (13 C). Två lager till i morrn och då skall även rodret få sig en omgång. Såg till att få bort sikan i skarven mellan köl och skrov - pilligt men tror att det kan vara bra för framtiden att få på lite exipoxy på kanterna. Finns ett intressant moment kvar - att spackla kölen men det blir en kväll i början av veckan. Sen återstår ytterligare 2 lager primer och slutligen slip/rubbing. Inga fler rostfläckar tack!



Comments

Skrapa

Kölarbetet fortsätter. Trots att jag har tillgång till en riktigt bra slipmaskin så var det ganska mycket arbete att ta bort 1 kvm bottenfärg. Motsatta sidan såg annorlunda ut - där hade färgen börjat flagna. Då latheten driver lösningar köpte jag en burk LeFant Paint Remover och besökte båten i går kväll. I burken fanns nåt som såg ut som blåaktig slem. Jag slabbade guckan på en yta motsvarande det som jag slipade i helgen och väntade den föreskrivna timman - temp. var ca 4 grader. Med en skrapa kunde jag nu med ett drag nå den bruna original epoxiprimern och ytan tog kanske 15 minuter att nå som bilden nedan visar. Good shit!






Comments

Helgens framgångar

Ganska bra progress iom. att en sida av kölen är nästa helt slipad och panelerna i förpiken är monterade. Köl jobbet visade sig vara lite mer ansträngande än väntat. Var tvungen att köra i grovslipläge och 80 papp för att komma nån vart. Det lär bli knöligt upp vid fästet med vinklar och små radier. Den andra sidan lossnar färgen i flagor på vissa ställen. Funderar på att testa LeFants Paint Remover och skrapa. Skrapa måste man nog göra uppe vid fästet skulle jag tro.

Såg ett segel på Baggen - det är vår.


Vitt - LeFant TF, Brunt - Exoxiprimer, Grått - Järn, Rostrött - Rost.


Mycke meck då dom var liiiite för höga.


Lister satta i stringern döljer dom och dubblar som hylla.

Comments

Nu djvlr...

Trött på att kölen inte har vederbörlig finish och lågt underhåll attackerar jag nu järnet och har fått låna proffsgrejer av kapten på AIRBENDER. Jimmy har många goda råd och idéer att ta åt sig och kanske kommer det hamna lite kol i skotpallen också.


Här skall slipas!


Pallen skall förstärkas i toppen genom inre förbättring av godstjocklek samt slitskydd på ovansidan i kolfiber för den där "rasing" känslan.

Comments

Innerväggar

Sådärja, nu är 4 st inneväggar limmade och ligger för bakning. Två ska sitta i förpiken och de andra två mindre mellan huvudskottet och röstjärnsförtärkningarna. Trivsel förhoppningsvis. En liten byggbeskrivning av kompositspecialen LIP-board/kabelkanallock kan hittas här!


Lö kompositt.


Två ytor ska nu täckas.


Torken.

Comments

Fixa!

Nu ingen återvändo - kölbladet skall dränkas i vit epoxyprimer och inga mer rostblödningar skola uppstå men istället fartgivande finish. Sen ska rodret också få en omgång men först ska ett par ojämnheter på styrbordsidan fyllas ut. Märkligt att Biltema verkar ha det omedelbart mest attraktiva erbjudandet...



Andra mek påbörjade är ruffsidor till förpiken. Det blir samma fusk med LIP-board och lock från kabelkanaler som i vardagsrummet. I stället för fusk kan man kalla det high-tech då en panels (200x40) vikt är ca 2,5 kg. Aldrig roligt att placera 5 kg långt föröver men lite måste man ju investera i trivselavdelningen också.


Redo för PL-400.

Comments

Loggern huserad

Logg bygget går vidare och nu har den hamnat i en blå plastlåda. Den blir tät så långt att den blir kanske stänk tålig men absolut inte dränkbar. En switch har tillkommit med vilken man väljer om den skall logga eller om man vill snacka med den. Loggern hänger i ett av benen i en Y-sladd så att man kan köra tex. Nexus NX2 Race Software samtidigt som man loggar. Nu kan ju den mjukvaran också logga men det kan vara bekvämt att ha allt på en och samma plats.


Den lilla svarta pluppen uth är en switchad dc-dc omvandlare 12->3,3 volt.


Nexus server i förgrunden, loggern och laptop vartefter.


Loggern tillsammans med klassisk referens.

Besökte Amalia i helgen för att kolla läget och se så att den server som sitter i båten (NX2) inte uppträder omedelbart annorlunda en den gamla jag har hemma och lajar med - det gjorde den inte och efter att ha läst ut data loggad i båten från kortet så verkar hon ligga där hon togs upp i höstas - phjuu. Som synes på bilden ovan så är inte locket på än då det inte finns någon genomförning för spänningsförsörgningsladden än.


Loggern möter Amalia - i harmoni verkar det som.

Den där trailern var så väldans kul att göra så det blir en till :)


Comments

Servern är loggad!




Comments

Ajaj kapten

Sådärja, nu lyder loggen kommando. Det var helt enkelt så att level shifter kortet behövde lägre drivspänning än själva loggern. 3,3 v resp 5v.



Skönt, nu kan man städa ut elektronikeldoradot och återfå köksbordet till normaltillstånd. Nävisstja, måste bygga 3,3v / 5V stabb kort också.


Närmast level shifter kopplad till en DB9 och loggern som lyser blått.

Comments

Hallo Log

Loggern live and kicking. Efter lite (sedvanlig) felkoppling så hoppade det hela igång. Just nu har jag kopplat min gamla Garmin GPS till loggen och den blinkar lite tryggt när den skriver data till ett microSD kort. Hittade ett 8GB för 120 pix. Openlog kortet är anpassad för TTL nivåer in och det är inte samma som för RS232 så det fick bli ett extra litet kort "RS232 Shifter".


Innehållet efter att ha skickat en fil med en NMEA mening från GPS (pos/tid) så såg filen ut som ovan. Den börjar med från mig lite försök att skicka kommandon till loggen från terminal promt vilket inte verkar fungera. Men "Send File" lirar och tydligen även slumpvis gibbiligoo från tangentbordet verkar fastna.


Openlog innehåller ingen RTC (datum/klocka) men som tur är finns ju mest troligt en GPS kopplad som levererar NMEA meningarna med just tid. Förutom funderingar på hur filer skall hanteras så måste ju denna elektronik huseras på lämpligt sätt. Även 5 volt måste genereras från 12 volt. Men våren är lång. Amalia verkar kunna segla med en "svarta lådan" ombord i år - de e inte sämst.

Comments

Logger

Varför kastar vi bort all intressant data i våra navigationsystem? Här samlas det in en mängd data men den erbjuds bara till betraktelse i realtid för det mesta. Jag vill ha en riktigt strömsnål (< 10mA) mojäng som alltid kan vara spänningssatt och redo för att lagra all den data som flyger runt på Amalias BAN. Och det ska få plats men en jädrans massa data också - helst en hel säsong värt. En riktig set-n-forget burk som endast besöks när man vill veta hur skutan har farit fram.

Det finns en hel del billiga och smarta byggstenar för en sån tocke pryl men det kräver å andra sidan lite mekande. Men jag tror att jag skall ge mig på och se om jag kan bygga en.

- Logga allt som kommer ut ur Nexus serverns RS232 port
- Dra mindre än 6 mA (dygnet runt i en månad=5AH)
- microSD kort FAT32 / 8 GB räcker till att logga dygnet runt i 8 månader.
- OK att montera ut kortet och stoppa i kortläsare och vidare till laptop.
- Vädertät burk

Ovan bild är från Sparkfun som kan vara en het kandidat. Va kan man göra med all denna data på landbacken då? En massa kul!

Comments

To Do funderingar

Såhär på början av 2011 känns det rätt att fundera framåt och då specifikt på vad jag skulle vilja ha gjort på Amalia inför nästa säsong. Nu tänker jag bara peta in saker som jag verkligen vill göra och köra stenhårt på att nå slutet på uppdraget.

Men vi börjar med och se på vad som finns kvar på 2010 listan - röd text är nuvarande position i frågan:

  • Seriös undervattensfix av kölen. Duger inte med slarvjobb. Skiter i bottenfärg - epoxi / gelcoat fåre bli. Detta måste in på -11 listan.

  • Akterstagstrimlösning. Fixa!

  • Supstuga såklart! Väntar med detta!

  • Genomföring av sladd från vindgivare genom rufftak. Gör!

  • Snobbrand i grått? Kanske det ja...

  • Borra upp dräneringshålen till ankarboxen så att det inte står kvar vatten. Äää, det funkar ju rimligt! - kanske.

  • Fixa/ dra i snabbrev. Hahah... jorå.

  • Ventilation föröver. Men båten har varit föredömlig kondensfri. Väntar, då kondens inte är ett problem överhuvudtaget.

  • Förvaringssystem under akterdäck. Vore trevligt - men ingen ko på isen!

  • Fylla ut skarvar mellan däck och skrov. Med inneblysningen på så funkar detta som "följ-mig" nödbelysning i däck på nätterna :)

  • Gennaker 8-o (kanske....). Maybe!

  • Måla klart båten invändigt. Några ställen under däck saknar topcoat. Mestadels fixat - långt akterut finns det lite att putsa på..

  • Fotlist däck!? (låg prio). Low prio - out for now!

  • Montera lodgivare inombords. Potentiellt stresspiller som inte har varit omedelbart saknad - givare ligger i låda och stirrar.


OK - vad är nya insikter i gadget och nödvändighetsvärlden då? Jo:

- En data logger så att allt som händer på Amalias BAN (Boat Area Network) under en säsong sparas. Detta för att kunna bygga polärer och en elektronisk loggbok etc.

- Fortsätta bygga ruffsidor på samma sätt som förra året. Sidorna framför röstjärnen och i förpiken skall täckas.

- Små hyllor att passa in mellan röstjärnsinfästningarna för över och -undrvant.

- Rodret verkar inte vara tillverkat på samma sätt som skrovet så det behöver epoxibehandlas. Då är det läge att passa på att spackla bort några av de "bumps" som finns framförallt på styrbord sida.

- Fixa nån form av "foder" till ventilerna på insidan av ruffen - ser lite väl "ruff" ut.

- Skotpallen har ilskna sprickor vid fästet för fiolblocket och bågnar betänkligt vid belastning - detta är ett absolut jobb då medpassagerare, men även kapten, har börjat ifrågasätta Amalias integritet.




Sådärja - nu kan jag skriva listan!

Comments

Byssan


Köket som förra året "installerades" efter att semestersegling hade påbörjats har sedan dess inte erhållit tillbörlig uppmärksamhet. Efter att ha besökt Bygg-Olle och blivit överraskad av hur mycket några bitar teak kan kosta så kunde äntligen en mer seriös installation av Origo A200 påbörjas. Det ser ut att kunna bli bra - glasskivan som täcker brännarna kommer flush mot bänken och ger ett färdigt intryck - gott. Återstår att dölja köket från framsidan. Det blir ett utrymme under köket perfekt för att tappa bort nycklar, mobil och winchhandtag i - superbt!



Comments

Livet är lätt

Haha - de nya meken underlättar ju segling enormt. Att slippa ha bommen dimpandes ned i sittbrunn är ju ett jätte lyft och seglen håller sig rimligt på bommen med LJs. Kanske skall det aktre fästet få komma ytterligare 30cm akterut. Amalia seglade 5 dar rundtur med gästagastkompisen Maria ombord. Trevligt sällskap och en massa god mat lagad och äten.


Normalt kickad böjer sig boomkickern något.


Finnskär.




7 pers på middag funkade bra förutom att bordet inte räckte till alla. Sen började det regna så hela bandet hamnade i ruffen men det gick bra det med.


Sadelöga. Amalia ligger bredvid en Omega 30.


Bo har ett växthus på Utö.


Patentaren uppgick i högre höjder.


"En grillad me brö ru, å en festis teetra - kan ja få de tock". Frukost med bord inomhus premiär.


Dubbelgatt.

Comments

R kick + lazy J

Nu är Amalia en riktig semestersläde iom. att rod-kick och lazy jacks är monterade. Dock inte seglade så slutprov återstår. Svettigt mekarväder men man kan inte klaga.. Alla mekaniska verkstäder stängda så det fick bli som Peter föreslog i "comments" - sätt den i masten...


Borrade och gängade i den icke metriska världen - uuurk.


Mastfästet ovanför mastfot - liten vinkel men det verkar lira.


Boomkicker from "over there" inger ett lite högre kvalitetsintryck än den europeiska "bom-struten" från Barton. Dom är inte identiska.


Lat sjöman.


Förliga LJ hamnade i kickfäste höjd - får se om det blir bra...


Spridarna och mast förberedda för att dra LJ.


Ny kommunikationsattiralj ombord - riktigt kul!

Comments

Div ToDo

Det har ju hänt en del och listan börjar se ganska grön ut. Jag fixar bara en grej till i år och det är boomkickern å ev. lazyjacks. Sen sist är följande faktiskt fixat:

1: Ölhållare med sugproppsmontering verkar bra.
5: Block i focken - bra men ökad friktion i skot ger problem vid inrullning.
8: Selftackervagnkontrollsnöre monterat och funkar utmärkt.
12: Laddregulator funkar - mer om detta senare.
22: Solcellsladdning funkis - även detta skall beskrivas närmare.
25: Innerbelysning är belyst tidigare.

Köpte 0,3L termosmuggar att ha i mugghållarna. Fick tag i 3 färger - söker en 4e.



Comments

Rodkick

Boomkicker anlände från the united states. Bra fit n' finish på de eloxerade aluminiumdetaljerna. Huru monterar man då denna på en 10a månne. Det får bli på mastfoten då den samma kommer att vara i vägen om man sätter den direkt på masten. Den akterliga positionen kommer att ge en viss "preventer" effekt som antagligen är positiv på lätta undanvindar. Måste dock snabbtillverka ett bleck som skall sätta på insidan av tvärstaget där kick, cunningham etc. skall dras ner till.




Här måste rensas upp på nåt sätt.


Fästet skall sitta i tvärbalken där kicken etc. är knutna i nu.

Ritning till fäste för kick etc att fästas på insidan på tvärstaget i mastfoten.

Comments

Olyckor...

Jaja, man vinner en å förlorar en. Efter en fadäs under motoråkande varvid en icke namngiven gast som, skall påpekas, inte hade all den information för att undvika olyckan, så behöver det stora motstånd som medger krypkörning bytas ut. Jag begav mig således till Elfa för att inhandla ett biffigt 22 ohms motstånd på 300W. Tyvärr vad det lite länge sedan man var signalmekaniker (stabb_å_sabb Uppsala) så att att R22 betyder 0,22 ohm var förpassat till glömska. Således hände ingenting när jag la i "dead slow ahed". Självklar surrade inte heller den summer som jag inhandlat för att varna att man hamnar mellan två fartlägen vilket gör att motståndet kopplas in. Det får man bara köra på ca 2-3 minuter sen säger det "poff"! Summern var av fel typ också.... Snyft...


OZ Marine skickar nu riktigt motstånd och riktig summer och jag hoppas att det inte händer igen för den rök och lukt som kom vid poffen (och sitter i lite fortfarande) var inte lattjo om man säger.


En liten sjö av vatten hade lagt sig på SB soffa. Den ligger under ett fönster som får anses var prime suspect. Bra tyg dock som höll allt vatten.

Comments

ToDo: SEGLA

Dagen vigdes trots gott väder till iordningställande av båten. Men det var riktigt nice väder och feeling på Amalia så ingen nöd begången här inte. Storstädning efter allt sågande och målande. Laddregulator for solpanel monterad och inkopplad. Panelen gav 1 ampere som mest under lite experimentella omständigheter - verkar bra. Sen fick jag även upp förlanternan och den både lyser och känns stadig att sätta foten på för att komma ombord så det meket får anses vara till enda. Så nu får det vara bra med mek ToDo. Uppdaterar listan och är ganska nöjd med vad som hunnits med faktiskt. Amalia har tagit ett ordentligt kliv mot att bli en färdig båt. Måste dock kommentera allt detta jobb.. nää, jag köpta ingen byggsats men däremot så var seglingsbehovet så stort förra året att jag mer eller mindre ryckte båten ur tillverkarns händer så fort den kom till Sverige. Men inget ont som inte har nått gott med sig - man kan varje millimeter på båten!

ToDo: Segla!


Nattlampa å fotsteg.


De va 1A - lovar :)


Trivselpoäng.









Comments

Drog tejpen..

Nu är byggarbetsplatsen i Amalia röjd för i år. Tejp, skyddspapper etc. har åkt å återvinningen och återstår gör en ordentlig fejning ink. dammsugning. Det meck som återstår är led-list montering men det är ett rent och odörfritt arbetet hoppas jag. Ruffisdorna och list i taket ser ut att kunna bli riktigt bra. I morgon riggning :)





Comments

Redo!

Är allt perfekt - nä, är allt okey - jepp. Kölen kunde vara slickare och båtens ovansida kunde vara putsad men jag är nöjd. Det går ju att göra saker i sjön också. Propellerladdning funkar sannolikt nu då den gröna lampan på laddkontrollburken blinkade enl El-Byrådirektören när jag för hand satte snurr på proppen - spännande då detta är ett viktigt del i ett självförsörjande energi system. I morrn plurrar Amalia kl 15.20 och jag måste dit och testa hur motorn funkar.


Ready to splash!


Att samla ihop täckställningen tog 12 minuter. Perfekt - tråkiga jobb ska gå fort. Rörsystemet får fullt godkänt och inget rör har gått sönder trots hög belastning och låga temperaturer. En bättre aktre stötta i sittbrunn och man kan slappna av under vintersäsongen. Lyckat utfall således och en stor slant sparad.

Comments

Vax on, vax off...

Pjhuu....., men 85% är avverkat. Jag hoppar över bottenfärg och det har några av varvsgrannarna noterat och frågat; "Intressant - undrar om det funkar?" - kolla 10meter.se för jag kommer att följa upp detta under ny kategori "Bara vax" med aspekter som vart man lyfter, hur mycket det har växt etc. En granne tipsade om en "havstulpan SMS" service och det finns det: Håll Sverige Rent. Under arbetet idag med att lägga på TC-nano så har jag stött på kanske 30 snäckor. Dom flesta har åkte bort i vaxningsarbetet och en del fick jag ta nageln till hjälp men dom satt inte alls hårt. Kanske är det förra årets TC-nano skikt som göra att dom är ganska få och kommer av enkelt. Hoppas på det. Fö så tycker jag den soppan funkar riktigt bra då insatsen är rimlig och resultatet blir bra blänk.

Kanon att få riva ställningen och det börjar kännas riktigt nära nu - ser fram enormt mot att få segla Amalia igen. I morrn resterande 15% vax on, målning av köl samt lite el relaterat meck. Easy peas :)



Comments

Limmade

Nu är insidorna på ruffen klädda med liggande ribbor i form av en superlätt komposit bestående av 12mm LIP Board och lock till Julas 59mm kabelkanal. Bara man sandpapprar lite på blank PVC så limmar PL-400 utmärkt verkar det som och nu håller 3*300ml ihop det hela. Ett ganska långt projekt och köket ser ut som ett slagfält. Nu sitter sidorna under press mha. expanderade duschdraperistänger. Man kan på bilderna också skymta den list som sitter i "taket" dvs under däcket som skall gömma led stripes. Det fick bli 30mm avloppsrör som fästes med igen PL-400 - bra gegga det där :) Jag tror att det blir bra faktiskt. Sjösättning på Måndag ger vid handen att lö + sö måste vikas till utsidan på båten.






Comments

Dimma

Ledslingor och dimmer under test. Full fart drar 2,4A vid 13,5V och lyser på ordentligt men en lagom ljusstyrka att umgås och dricka virre i, bara 0,5A.



Comments

Som en katt..

.. spinner nu motorn på normal fart. Planen med nytt axelstöd, förstärkning akterut samt förlängning av motoraxeln föll väl ut och nu går det knappt att höra skillnad på läge 1 och 2. Fullfartsläget låter och vibrerar mer men känns nämnvärt bättre än innan ingreppen så jag är väldigt nöjd med resultatet.



Nu lyser även förlanternan via Nav Ligth knappen. Rodret slutligt monterat iom. att övre roderlager är numera skruvat i däck. Det gnisslar inte och rorkulten pekar rakt fram - nice!






Å Baggen ligger öppen...

Comments

Stygga ljud

Stygga ljud och trög styrning skall transformeras till inga ljud och skön styrning. Pallade upp rodret och lossade "klumpen" som håller upp det hela. Efter lite filande på övre roderlagret så går all som smort. Strålande resultat och progress.








Comments

Platta hjul

Saker å ting blir slutligen förklarade. Vagnen till selftackern arbetade inte under principen kullager utan glidlager. Vad det beror på är kanske svårt att säga men lite skit, teflonspray och för hög last bidrog nog alla till att köra denna i botten. Teflonspray - jo man skall tydligen inte använda det då kulorna kan börja glida pga. den låga friktionen och då kan det vara kört - McLube OneDropT Ball Bearing Conditioner skaretydligenva :). Jag använde teflon men faktiskt bara som en sista åtgärd när allt hopp verkade ute. Lasten vet jag ej. Jag kommer inte ihåg om jag rengjorde skenan innan jag seglade första gången. I vilket fall som helst så verkar den nya vagnen mycket förtroendeingivande. Den är nu på plats och hela aktiviteten arkiveras under "Lyckat mek typ C".


Flat Earth Society



Comments

Häcktrim

Nope - detta gäller inte Rhododendron utan hur man får till trimbart sträck på akterstaget på Amalia. Efter ett tips på comments så måste lösningen bli ett elektriskt ställdon (actuator) eftersom det är så gott om AH på Amalia. Har räknat lite på förbrukningen och om följande förutsättningar föreligger:

  • 200 trim sekvenser (sträck eller släck) på 10cm (på staget)
  • som tar 4 sekunder (enl. spec så måste man sen vänta 12 sekunder på nästa använding pga. 25% duty cycle)
  • och drar 20 ampere

så har man förbrukat 1,25% (5AH) av batterikapaciteten ombord. Blåser det så kan man plocka hem det på 30 minuter segling via propellerladdning.

Det finns modeller som klarar 4500N och drar detta i 25mm/s över en sträcka på 30cm - borde vara tillräckligt!!? Sen ska den ju få plats också men det bör den få under akterdäck. Den blir maximalt 80cm lång och då ca 50 som kortast.



Comments

Inredning

Tankarna kring beklädnad av skrovsidor går vidare och en del inköp är gjorda. Valet på lister föll tillslut på lite bredare varianter dvs. 59mm istf. 38mm. Detta för att göra jobbet enklare och för att få en lite robustare känsla. Listen i taket för att hålla belysning verkar nu vara den största utmaningen rent byggmässigt. Eftersom det är skum i LIP boarden funkar inte polyester utan man får använda epoxi - bra iofs då man slipper lukten.


Golvpapp som mallar och test med en av de bredare listerna - verkar OK!


Mer lister hemma på köksgolvet - i veckan startar bygget av 4 paneler förhoppningsvis.

Comments

Hjälp!

Det enda ToDo't som jag inte har någon klar plan på hur jag skall lösa är häckstagstrimmet. Jag ämnar köra det hyfsat aktivt i hårdvind och det vore bra om det gick att sköta från en position som gast eller rorsman. Allt utväxling vill jag ha ner under däck. Lösningar som innehåller hydralik och särskilt el premieras extra högt :) - men det får inte bli för tungt!

Förutsättningar:


Akterstaget landar i blocket som ses i mitten av bilden.


På kryssen hamnar rorsman uppe på kanten.



Comments

Sakta framåt

Inte går det fort inte. Men nu sitter i all fall fästet för akterlanterna där det ska och kabel dragen till "el-skåpet". Även kabel till förlanternan dragen. Dock sitter ställning så att man måste riva den i princip för att kunna meka fullt ut vid stäven.

Propellerladdregulatorn på plats - kvartsår inkoppling till reglaget men där finns flera tusen ampere så det kallar jag in lite support på.

Tidstjyvar: besök på macken, snacka vårrustning med båtgrannar, kafferaster, fundera på annat i största allmänhet och hämta verktyg som aldrig ligger där dom ska..


Hittade en till synes bra skarvkontakt på SeaSea som jag tänker köra på solcellen och förlanternan.


Bra varv som hjälper våren på traven och rensar innersta viken på is!!

Comments

X ToDo-18

Riktigt trevlig dag på varvet med lagom mix av progress, insupande av varvsfeeling och kaffe/macka intagande. Fyllde på spritköket och kokade lite vatten. Lite meck blev det också. List limmad i luckan i sittbrunnstoften - nu knakar den inte mer - ToDo-18 ett minne blott.






En juniorpuck får bygga fundament till laddregleringsburken. Dom är numera limmade och skall bara förborras innan installation kan göras.


Oplanerat inköp av kabelspiraler. Bra med ordning och reda samt skyddar ormarna från skavsår.

Comments

ToDo-25

Innerbelysning. Dolda LED slingor bakom trä list ovanför kojer. Fast det blir inte i trä utan plastade över en form byggd av LIP platta. Ett LIP flak på 2600x600x12,5 införskaffade efter lite support från en Fredellsare. Ballt material; lätt, något böjbart och kan kapas med kniv. Hoppas nu bara att man kan "plasta" på utsidan utan allt smälter omgående.


Möjligen väljer jag att låta den aktre änden ansluta till skrovet så att man inte slår pannan i listen på väg ur stickkojen. Bakom varje list skall de sitta 2 seriekopplade LED-slingor som då behöver 12 volt.




Latta #2 kom väl till pass som linjal då den är > 3 meter.


LIP lim. Behöver jag det. Improvisation skapar överraskningar.

Comments

Mera ljus

Tände lamporna - blev nästa lite julstämning där :) Dom drog tillsammans 3 watt (12v/0,25A) Kollade idag in plattan som skall täcka sista biten av däcket mot stäven. Skulle nog bli ganska bra med Lopon där på däck istället för att fälla in den ni skrovet (vilket verkar stökigt..). En bit halktejp kommer att behövas eftersom lanternan blir den enda plats man kan sätta foten på när man äntrar skeppet. Nu är det bara frågan om den får plats framför rullen - men jag skulle tro det faktiskt. Så Göran, sorry - men det finns en vit 360deg?




Som en sportmössa!

Comments

Selftackervagn

På bilden ser vi eventuellt boven i mysteriet med den icke travande travaren.



Jag funderar starkt på att byta till en större variant som ett led i att nedkämpa ToDo-4. Då får ju vagnen nya kulor (i ett annat, starkare material) också, vilket har tipsats som ett ev. anledning till problemet med att vagnen "fastnar".

Nu:
2727: Max. working load 386 kg

Senare?:
2735:  Max. working load 567 kg

Radien på skenan skall visst vara 3,1 meter men 2735 kräver bara 2 meter så det skall vara ok. Frågan är om man kan förvänta sig att en självskotande fock verkligen kan trava till sina ändlägen under full skotning när det blåser hårt? Då är det ju ganska väsentliga krafter från ett 17 kvm stort segel. Kanske måste man förvänta sig att behöva slacka på seglet vid slagen? Nån som har nån insikt i detta?

Comments

Il motori...

Nu har motorvibrationerna undersökts. När äntligen alla verktyg var på plats och proppen kom av så var förvåningen tämligen stor beträffande vad som fanns att skåda i struten. En av de skruvar som fäster lagerhållaren var loss och låg mer eller mindre och skramlade mellan lager och propellerkroppen. Tydliga skavmärken på denna hållare samt den deformation som finns på den offeranod som sitter på baksidan av propellerkroppen harmoniserar med de oharmoniska ljud som understundom har uppstått. Att lager och propeller har kommit för nära varandra finns det numera en installerad lösning på då en 6mm längre koppling mellan motor och motoraxel sattes dit idag - bra!



Sen är skottet laminerat i inlinern så planen är att injektera epoxi mellan skrov och inliner under skottet så att en stabilare mekanisk förankring erhålles. Detta tillsammans med ett längre axelstöd vilket gör att stödet kommer närmare propellern tror jag kommer att fixa biffen. Det visade sig även att en av muttrarna till axelstödet hade fallit av och när denna ersattes minskade vibrationerna avsevärt. När jag ändå flyttar axelstödet kanske 5 cm akterut så kommer en förstärkning läggas in på insidan av skrovet för att ytterligare ge en stabilare plattform för motorn. Med dessa åtgärder är jag ganska säker på att framdrivning på läge 2 dvs. marschfart kommer att bli njutbar.



Comments

ToDo...

Dags att börja fundera och planera de jobb som behöver göras på Amalia. Man kan väl säga att färdigställandet av Amalia drevs fram av behovet att segla henne snarare att nå perfektion. Nedan punkter skulle jag vilja ha fixat innan det är dags att sjösätta:

(numera prioriterad map. akuthet, genomförbarhet och insats. Blå = plan finns, Grön=executed)

  1. Besättningen vill ha ölhållare - okejrå!
  2. Seriös undervattensfix av kölen. Duger inte med slarvjobb. Skiter i bottenfärg - epoxi / gelcoat fåre bli. Hehe - det blev 1/2-slarvigt..
  3. Akterstagstrimlösning. Detta är det enda fix så måste göras!
  4. Kraftigare vagn alt. dubbla vagnar alt. ny skena / vagn så att focken går över i slagen utan hjälp. Ny vagn - ganska ok men inte perfekt!
  5. Block i focken för ytterligare sänkt last i fockskotet.
  6. Nytt block i masten för fockskotet som tål högre belastning. Block tydligen OK - men det finns större och bättre!
  7. Korta av övervant ett endstycke + toggle. Drog vantskruvar i botten.
  8. Selftackervagnkontrollsnöre. För begränsning hur mycket i lä vagnen hamnar.
  9. Varför låter / vibrerar motorn mer än önskat? Är motor skottet laminerat i inlineren?
  10. Rorkult pekar rakt fram när man seglar rakt fram :)
  11. Rorklult kärvar något / trög.
  12. Laddregulatorn för regenerering propeller -> batteri.
  13. Lanternor. Får jag användning för mina Loopoligth äntligen?
  14. Bord att äta på vore nåt!
  15. Supstuga såklart! Jorå...
  16. Boomkicker rodkick. - på gång nu tydligen från Benns :-) men ändå inte.. :-/ Kanske kommer den en dag, ja men från USA.
  17. Genomföring av sladd från vindgivare genom rufftak. Nää, men ,måste fixas...
  18. Det knakar när man går på luckan som sitter i sittbrunstoften. Väldans irriterande. Bättre med list!
  19. Snobbrand i grått? Not yet!
  20. Borra upp dräneringshålen till ankarboxen så att det inte står kvar vatten. Nein!
  21. Fixa/ dra i snabbrev. Ska ske!
  22. Solcellsinkoppling från akterdäck.
  23. Ventilation föröver. Men båten har varit föredömlig kondensfri. -
  24. Förvaringssystem under akterdäck. Hmmm!
  25. Innerbelysning. Dolda LED slingor bakom trä list ovanför kojer.
  26. Passa i biten som skall fylla ut däcket allra längst förut vid rullen.
  27. Spirbom.
  28. Fylla ut skarvar mellan däck och skrov. Negative!
  29. Lazy jacks - kan det fungera bra?
  30. Gennaker 8-o (kanske....) . Njet!
  31. Måla klart båten invändigt. Några ställen under däck saknar topcoat. Roger that (inte topcoat dock)
  32. Åsså säger dom på comments att man behöver halkipar föröver :) Nää, och inga förtöjningsrelaterad skador finns på båten.
  33. Fotlist däck!? (låg prio). Icke!
  34. Montera lodgivare inombords. Null!

Wow va lång listan blev. Trodde båten var mer eller mindre klar :) hehe - vad man bedrog sig - men iofs. så blir den väl aldrig riktigt klar, eller?




Comments

Icke pall..

Hade stort hopp om att vintertäckningen skulle kunna motstå vädrets makter, men så icke. Vid första anblicken såg allt OK ut men det visade sig att ställningen inte hade hållit ihop. En rörskarv hade givit med sig vilket innebar att taknocken hade delat sig i två halvor. Tyvärr hade 2 "påsar" bildats där man minst vill ha dom dvs. vid sittbrunnen och i dessa fanns kanske totalt 100 kilo snö/slask. Grundorsaken torde vara två; stöttor måste säkras bättre i längsled så att sektionerna inte kan gå isär samt att det behövs en 3:e stötta i aktre delen av sittbrunnen. Båda är nu fixade i viss mån men ett återbesök är nog behövligt. Tur att man åkte ut och kollade då det skall bli regn och sedan omedelbart -13 grader - allt inom ett par dygn. Brrrr.



Comments

Ladd Ohoj!!

Sent omsider damp laddaren ner på posten. Nästa år skall det laddas batterier mha. av propellern och elmotorn. Skall bli väldigt intressant och se hur långt det kan räcka mot målet att bli självförsörjd på energi ombord. Då skall navigeringsgrejer, belysning, kyla och elmotordrift klaras av under normal omständigheter. Till detta skall solcell läggas som strömkälla. "On" blir den antar jag när man sätter gasreglaget i laddläge. Sen representerar det gula blinket laddningsströmmen som i sin tur kan regleras med ratten. Intressant färgval :)


Provade idag att försöka lossa insexskruvarna som håller pinnarna till propellerbladen - satt som berg. Inte så konstigt, dom har ju Locktite på sig. Undrar vad man skall ta till för att få loss dessa?? Vill köra motorn utan propp för att se hur det låter/vibrerar. Vibrations problemet måste lösas så att laddning kan bli en icke-irriterande sysselsättning. Den stora frågan är var man sätter denna burk så att man kan rimligt enkelt hålla koll på laddningen...

Comments

Ditt å datt....

Kom tyvärr inte till start i Gran Prix. Mest berodde detta på brist på besättning som grundade sig i att jag inte riktigt vågade enrollera någon då båten inte var i fullt stridbart skick samt att windguru lovade 16 m/s på fredagkvällen, vilket iofs hade bjudit en trevlig resa till Säck, men vilket var i det friskaste laget. Lördagen ägnades åt lite bryggsegling och meck. Bla så bör nu inrullningen av focken gå betydligt bättre med ett nymonterat block som routar linan utan friktion och med rätt vinkel mot rullen. Focken är snabblagad av Next - stort jätte tack och Sanna lyckades tom. snickra ihop ett riktigt bomkapell så nu råder god ordning i hamn.



Födelsesagan om Omega 10 metre måste ändå anses ha avslutat kapitel 1 iom. att båten är utställd på mässa och den går i och med detta nu att köpa. Så här ser det ut på mässan på Djurgården:



Comments

Ström

Idag var en bra dag. Strömkrets slöts för första gången och navigationssystemet vaknade till liv. Allt verkar funka OK vid en, mycket snabb måste erkännas, första kontroll. Position och kompassriktning samt temperatur verkade i alla fall korrekta. Andra roliga händelser var att Gurra Krantz stod på stegen och snackade båt i en kvart och vad jag förstod så tyckte han att 10an är kanon. Det tyckte Ingemar Boding också - kul att andra gillar båten! Själv blir jag bara mer såld för varje dag trots att jag inte har varit i drickat än :) Onsdag då?

Dagens ord: Coquille (fr)


Härligt mek kaos :)


Den lille elektrikern...


Elfa stålnätback som motorskydd.


Elpanel under trappen.


Sirf III GPS puck placerad bakom rodret på akterdäck.




Installationen hoppade igång på första kicken - phuu :) Lämnade varvet 23 glad i hågen :-D

Comments

Börjar bli..

.. en båt faktiskt. Har kommit så långt att det kändes rätt att feja ur såg och slipdamm och lägga in dynorna. Det gav omedelbart en känsla av att det kan bli riktigt nice även inombords. Gråa dynor blev mycket bra - hade varit trevligt med lite ljusare träslag men det är inget som inte lite faner och några träbitar inte kan fixa :)



Seglen från Nextsails trillade in på fredagen och har provhissats och kollats mha. av ettan men inte seglats. Ser ut att funka bra och looken blir "extra" :) Dom ser jätte fina ut. Här en sneakpeek ner i "Main" säcken.



Batterierna är nu säkrade i alla riktningar mha 10m nylonband och speciellt tät styrofoam som är utformade som kilar och monterade tvärskepps för att fixera blyt. Bandet går i en enda slinga och spänns under en av durkarna - detta säkrar batterierna i längsled. Lösningen känns bra och är deklarerat "sjöstuvat"!







Slutligen ett par bilder på batterianslutningarna.





Sjösättning då? Tisdag! (?) :) Allt på topp!!! :-D

Comments

Kontakt

Nu har propellern snurrat sitt första varv mha. batterierna. Ganska scary att hantera och koppla in dessa 4 batterier när man vet hur mycket ström ett sånt här system är kapabelt att häva ur sig. En skiftnyckel blir som kolaremmar om man inte passar sig. "Byrådirektör" L Thörn hjälpte till och fick de sista bitarna på plats - respekt! Propellern satt på axeln vid leverans men verkar inte riktigt sitta fast så det blir till att checka den innan sjösättning. Jag har lovat mig själv att säkra batterierna i x,z och y led innan båten flyttas en endaste centimeter - dom är tunga och kan slå sönder saker om dom kommer i rörelse vilket helt enkelt inte får hända. I morgon anländer segel :-D

När anländer övervant? Sjösättning fredag?






Cool bil - want 1!


"hej då macken - vi synns i mörrn"

Comments

Slutspurt

Nu är elbiten av motorinstallationen i sin slut fas. Intag, jordfelsbrytare, splitter, 230 uttag, laddaggregat och gasreglage är på plats och nu återstår i princip bara att koppla in batterierna. Dock måste köksmodulen lossas för att få in det sista batteriet på styrbordssidan. Som tur är så är 10an större än tex. en M30 så det är rimlig plats att meka.




Durkbeslag i akterluckorna - check!


Det vimlar av 10or i Stockholm numera :)


Hur gör man här då?

Comments

El!

Nu när det mekaniska är fixat av proffs så kan den f.d. signalmekanikern, dvs skepparn själv, förhoppningsvis göra lite nytta och har, med en viss tvekan, satt sågen i Amalia. 70mm2 kablar routade och hål tagna för att dra dessa under kojbottnarna där de når batterierna. 2 på varje sida för 400 AH. "Tankmätaren" är satt i skottet som sitter under trappan vid nergången. Det tar sin tid - man måste komma över tvekan att såga och bara köra :)

Det mesta är nu under egen kontroll - seglen kommer mitten nästa vecka. Installationen av motorn är i egna händer - dock har det mystiskt försvunnit ett landströmsintag samt även propellerladdkontrollen - shit! Ett visst strul finns även med ändstycken och terminaler för övervanten vilket känns lite onödigt så här i 11 timmen. Spirit dock hög! :-D


Tankmätaren.


Kollar kabel routing / längd.


Kabelgenomföring till batterier. 2 st skall in här.


"Bensintanken"

Comments

Allting är vitt, vitt, vitt...

Kölen spacklad och målad. Fick bli lite hastverk kring där köl och skrov möts då inte tid gavs för mera avancerad spacklingsövnig - nåt skall man ha att göra i vår också. Börjar likna nåt :) Det står numera också "Amalia" på akterspegeln. Återstår div. elektriska installationer, mastmeck etc.










Klicka för större.



Comments

Händer de inte nåt?

Jo för sjutton - Amalia har numera en köl samt en elektrisk inombordsmotor. Lidköpings Båtsnickeri hade viktigare saker för sig och lyckades inte uppfylla löften om leverans av motorinstallationen så den har gjorts i Stockholm istället. Seglen verkar nu bli det sista som behöver levereras för att göra första seglatsen och bör komma i början av nästa vecka förhoppningsvis. Riggning på fredag :-D

Ingen striping här inte !!















Comments

Toppen!

Titta - ett segel, toppen på ett försegel för att vara mer exakt! Det gör att jag tickar av segel i 10 listan - nice!!! Tyvärr går det lite trögare med motorinstallationen så jag tvingas, väldigt temporärt hoppas jag, "icke-ticka" den - snyft!!! Men en köl har landat till båt No1!! Nu händer det en massa spännande saker - ännu mera redan i morrn faktiskt. (läs fredag)


Toppen på Amalias fock - en skygg Next Sails makare skymtar i bakgrunden! Ser fin-fint ut det där. Skepparen är väldigt nöjd! :-)






Det huserar numera en köl i Stockholm :)



Comments

LAN

Local Amalia Network. Nu är båtelektroniken testkörd hemma i vardagsrumsoffan. Den funkade. GPS köpte jag en MR-350 som har det vassa SIRFIII chippet - 20 kanaler och 10 meter noggrannhet - utan EGNOS. Den går på 5 volt så det fick bli en 10-18 -> 5 volts DC-DC omvandlare för att få ner husspänningen. Efter ganska mycket huvudbry vad manualer kallar TX, RX, Input A, Input B etc så hoppade den igång till slut men det krävdes ett oscilloskop. Lodet var tyst och visade - - - tills jag sänkte ned givaren i en skål vatten - då startade ett ljudligt klickande och displayen visade 2 meter. Kopplade NXR servern till min Mac laptop (RS-232 -> USB dongle) och positionen ploppade upp i GPSNavX.
Lyckades dock inte med att få igång kommunikationen mellan NX2-Race (eller heter den NX2 Sail Performance?) körd under emulatorn CrossOver i hopp om att slippa installera en dual boot variant och Windblows. Dagligdags navigering blir via den gamla trotjänaren Multicentre. Det bir som på M30an ungefär fast med lod och vind - spännande. Återstår att se vilket av alla erbjudande om mobilt bredband man skall hoppa på - vind och väder måste ju tillföras för att allt ska bli komplett - Wide Amalia Network!



Comments

Motorgeometri

Har spenderat lite tid med att fundera på hur man bäst installerar en motor med rak axel i båten. Det finns några saker att tänka på har jag lärt mig av de som har erfarenhet i ämnet...

- Avstånd mellan skrov och propellerspets: kommer proppen för nära skrovet blir resultatet smällar och oljud - otrevligt. Några rekommenderar halva propeller diametern mellan spets och skrov. Andra säger att en 5-6 cm är OK. Spec = 9 cm.

- Avstånd propeller och roder: turbulens från propellern, vid motorgång men även vid segling kan ge vibrationer i rorkulten - synnerligen otrevligt. Ingen rekommendation hittad. Spec = 65 cm.

- Avstånd mellan motor och skrov: skall finnas lite justeringsmån samt att motorn inte skall hamna i vatten. Spec = 5 cm.

Randvillkor: Håll axeln kort för att minimera vibrationer men håll vinkeln mot vattenlinjen liten för att inte bränna effekt - det är ingen helikopter vi bygger - framåt och inte uppåt är devisen. I ritningen nedan blev vinkeln drygt 7 grader vilket verkar OK.


Skalenlig ritning. Svarta strecket är vattenlinjen.

Genomförning blir ett ca 20 cm långt och 4 cm brett hål genom skrovet. Dimensioner från OZMarine är använda i ritningarna.

Att det blir el är nu "sol"-klart - 4 batterier för motorseglare (120kg) - 2 batterier för mig ?

Nåt mer att tänka på?

Comments

Vinklad vy

Försök till samlad bild av båten. Tyckte den blev ganska informativ. Klicka för större...


"Vinterdrivmedel"

Comments