Att göra rev. D

Ingenting är så bra att det inte går att förbättra och så även Amalia. Vad kan man då tänka sig skulle vara önskvärda förbättringar att sysselsätta sig med i vinter och vår. Här kommer en osorterad lista som slutligen kommer att genomgå en obönhörlig prioritetsprocess för att så småningom falla ut i en ToDo12 lista.

Motstånd: Ett motstånd för lågfartskörning med motorn men som även ser till att man får mjuka övergångar mellan de olika fartlägena måste byggas klart. Motstånd finns, ritning för hållare/kylare finns också men behöver tillverkas. En herrans massa borrande och sågande i en aluminiumplatta syns vid horisonten.

Batten car: En travare som går på på hjul för de 2 genomgående lattorna vore önskvärt. Det kommer glada meddelanden från Linköping som meddelar att Rutgersson har specialtillverkat tockna mojänger som skall passa Sparecraft profilen som sitter på Amalia. Tydligen skulle jag kunna lägga vantarna på 2 st. Indikationer finns på att de existerande fästena inte lirar.
Pasted Graphic

Symmetri: Något gör att Amalia seglar bättre på styrbord kryss i vindstyrkor säg > 12 knop. Fenomenet gör sig tillkänna genom att man beskriva känslan som att på BB så stallar båten med kanske 10 sekunders periodicitet. Hon accar, blir lite mer lovigirig och måste tillslut kompenseras med fartförlust som följd. Jag hoppas kunna se detta förlopp när jag sätter tänderna i data från blåa lådan senare i höst. På SB, med exakt samma skotning, så bara flyter hon på med ett perfekt konstant lätt tryck på rodret. Nåt är inte symmetriskt och det skall identifieras och korrigeras. Tror inte på coriolis - detta är för markant och påverkar 0,3-0,5 knop. Ser framför mig mallar och epoxispackel... å det kommer att bli kul!

Undervant: Efter att ha satt två toggle i toppen på förstaget blefvo undervanten så långa att jag drog dom i botten. Skall kortas ett endstycke.

Råttor ruftak: Där kontrolleras Kick, Bomutal, Cunningham och Fockskottravarpositionsbegränsare. Råttan för bomuthal slirar och den måste bytas åtminstone.

Lina bomuthal: Snart är alla gummiband ett minne blott. Bomuthalet måste bytas. Undrar om det inte är utväxling i bommen. Får dra i en pilotlina och kolla längden.

Ny rulle?: Läser man specen på Selden 50S så blir man ju lite fundersam. Max kraft vid 30 deg Amalia = 16 kNm, datablad säger 11. Mycket på Amalia är lite "ligth" dimensionerat och det är OK men inte på denna funktion. Svirvlarna har pajat för en del båtar. Jag har en förbättrad variant. Vilka produkter kan passa rakt av där lintrumman hamnar "under däck" men är avsevärt tuffare? Utredning stundar.

Fallbox fockskot: Ja detta är ju ett måste. Antal kanske är ett hett tips. Osäker på laster dock. Vad är working load för ca 17 kvm vid 30 knop vind? Produkten som pajade var ett Harken 106 - WL 227 kg / BL 1T. Ett problem är att det sitter ett plaströr för ledningar å insidan som inte tillåter en så mycket större bredd än 19 mm. Snedbelstning verkar att ha skett - kanske är en linlöpare nedanför blocket en bra grej.
fb2

Lacka rorkult: Orginal lacken har varit tuff men nu ses inverkan från vår närmaste stjärna. Klassisk slipa / lacka aktivitet stundar.
lacka

Nya kol: Ska tydligen elmotorn ha då och då så det kanske är dags nurå.

Skena fock: Vad ska man säga - i slutet på säsongen så är det glidlager som gäller igen tydligen. Kan en stöddigare skena / vagn vara lösningen? Irriterande är det.

Ruff luckor: Luckorna till ruffen delaminerar. Jag behandla aldrig dessa och nu ser man resultatet. Vill tillverka nya i något lätt ickeorganiskt material. Kolfiber?
luck

Segelkapell: Sanna på Next Sail sydde vad hon kallade interimskapell i segelsäckmaterial till ett verkligt sjysst pris. Dom har funkat bra förutom att det till storen blev lite för kort vilket i sin tut gjort att man ville skota det ganska hårt. Nu har fästet akterut gått sönder. Även toppen på fockakapellet håller på att gå samma öde men det går att laga.

Båtdatadisplay: Gastar saknar en display med kurs etc som man kan se från alla positioner i båten. Kanske måste det till ett mastmonterad Nexus XL. Men då blir det ju en kappseglingsbåt!?

WLAN: Montera inköpt WiFi router.

Akterlanterna?: Den teleskopiska LED lanternan har börjat glappa nere vid fästet i däck. Det var svårt att få den att lysa när jag testade senast.

Trappa: Trappan ner i ruffen är klumpig, tar plats och verkar tung. Bättre kan vi!

Väga båten: Vid lyftet för bottentvätten inför Datacom Cup visade truckens våg +3 ton. Amalias mätbrev säger 2,6 ton. Helst skulle jag vilja banta 400 kg men det går nog inte. Väg med SSFs våg och uppdatera mätbrevet!

Matta: En matta i ruffen där man kliver ner vid trappen. Mindre skit och lite looks.

Projja: Små LED projektorer börjar komma på marknaden. Projicera navet på huvudskottet under tex. Roslagen Se Race? Eller ännu djärvare - kan det funka att se navigeringen på storseglet nattetid?

Musik/Radio: Dags slutligen för en resident ljudanläggning? Klass D så klart för låg förbrukning men hög ljudkvalitet. Här måste läggas band på ambitionerna annars kan Amalia bli en flytande ljudstudio.

12v kyl: Fixa fast anslutning istället för cigg-kontakt till kylboxen. Helst med egen brytare men tyvärr snålade jag på panelen så alla 6 anslutningar är använda.

Vind kontakt: Nu måste en kontakt sättas i rufftaket till sladden för vindgivaren. Börjar bli väldigt irriterande att dra den genom ruffluckan även 3:e säsongen.

Nav lösning: Min gamla Nexus Multicenter dissas av besättning. Anfallat leds av Allan F. som lyckas indoktrinera ny potentiella bundsförvanter. Men visst, den har svart-vit display, lagad i omgångar efter brutal hantering och har uråldrig kartografi. Men den har också en hel fina funktioner som inte de moderna produkterna har.

Läckage: Luckan till stuven på SB bänk i sittbrunnen stoppar inte för regn. Trots att det finns en vallgrav så står det vatten i locket på den 70 cm höga plastbacken som huserar tampar och T-sprit etc. Måste lägga mig där inne med en ficklampa och kolla vart det kommer in - kan inte fatta att det är möjligt.

Häckstag: Amalia har svarat bra på akterstagstrim. Det blev 4ggr bara. En sväng till till nästa år tack!


Oj!

blog comments powered by Disqus