Travardörr

Reparationerna efter Gullviverallyt har bjudit på några händelser. Lyckades tappa den plåt som stänger travarinmatningen i masten i sjön. Rent fummel. Det visar sig att Sparcraft är uppköpta av Wischard vilka lägger ner masttillverkiningen. Så inga reservdelar :( vad gör man då? Mäter lite och åker till några av hovleverantörerna av diverse. Redan på första försöket levererar Biltema vad som ser ut som gjort för ändamålet. En liten böjd kant på ett 6 cm bred metallbit ämnad att bygga bord med.

Pasted Graphic 1
Ett såg vid linjen och hålet matchade mastens skruv. Great.

Pasted Graphic 2
Sen bankade jag på den ett par gånger för den böjda profilen. Check.

Jag tejpade den vit för att matcha masten - kan bli permanent.

När focken föll pga svirvel brott så blev vi tvungna att skära loss tamparna på både hals och skot horn för att få in seglet i båten. Vid utbyte av dynema tampen vid blocket som sitter i clewen så sågs tydliga tecken på att break-load gränsen hade nästan nåtts vid någit tillfälle på det Harken block som satt där.

Pasted Graphic 3

Piinnen till vilken blocket var latchat var böjd och nitens huvud på utsidan börjat glipa på ena sidan. Dags att uppgradera. Antal visade sig ha ett block med samma vikt, samma längd, större innerdiameter på trissa samt dubbla work och break load - whats not to like?

Pasted Graphic 4
Web Block, 64 gr, Safe Working Load = 600 kg

blog comments powered by Disqus