Allans analys

Vi diskuterar Gullvive tracks via email. En bit saknas första dagen då en säkringen till navvet gick pga kortis i en kontakt. Här är Allans funderingar över "avgörande" moment:

Pasted Graphic
1. Dag två på väg mot rundning Fjärdholmarna väst/sydväst Möja. Snabbt slag som vi pratade om ombord för att inte ligga kvar och följa John. Komma i lite sjölä plus att det såg ut som båtarna som körde babord hela vägen ut i garderoben hade fallande kurser plus mot upp tillbaka sen mot Fjärdholmarna. Vi höjdar i en hyggligt snygg skala banan åtminstone 5/6 delar av den kryssen. Plus mindre sjö = mer fart.

2. Sen efter rundning Röko upp mot rundning fyr så seglade vi lågt för babord en sväng (men med bra bett i farten). Men tog oss in i byigt område med ganska platt vatten. Och fick grymma kryssvinklar upp mot rundning av fyren genom ett par ganska snabba slag. Den manövern tror jag tom Nisse Virving blir lite avundsjuk av....

3. Dag tre kryss efter start. Ser inte så super ut och vi kom lite sent för att få direkt fördel av mer vind och uppvrid ute på vänsterkanten. Men båtarna innan som hade gått mot land hade förlorat mycket (Nisse V erkände 150-200 meter). Här tror jag det jämnade ut sig. Kollade mot Paloma som gick hyggligt på högerkanten när vi gick hela vägen ut vänster. Dock rätt tänkt!

4. Dag tre. Upp mot Kalken. Här kan man nog säga att varje slag satt som en smäck. Schyssta kryssvinklar trots (tack vare?) att vi gasade hyggligt när vinden lättade ur. Letade oss upp på högerkanten vid Utterkobbarna och fick mer vind och minst en knops mer fart än båtar som gick vänster när det blev mer öppet vatten. Och det var PRECIS samma skift/kantfördel som förra året.... Skönt att man se på plotten att vi duckade för undervattensstenen nära Kalken. Obs att NF:en som vann den delseglingen gick syd om den undervattenstenen och det var det max en båt till som gjorde. Vi var "tredjen" längst ut på den kanten av alla båtar jag såg. Och det tjänade vi massor på.

5. In mot Biskopsö. Inga söta kryssvinklar men vi sökte oss mot babordskanten samtidigt som vi försökte bevaka Cirdan som jagade. Här tror jag vi kunde ha seglat högre för babord. Men var nog så glada att loggen gjorde 6.2-6.4 för den bogen (vilket aldrig hänt tidigare) att vi inte vill sabba det flytet. Alltså mer fart än pina höjd när vi blev jagade.

6. Dag fyra. Skärningen ut vid rundning första ut till fri vind var kalas medan ett tjugotal båtar fastnade i vindlä av ön och andra båtar. Och sen att hålla babord med bra tryck i gennakern mot Stora Husarn var bingo! Mer vind in mot ön gav tryck som få båtar fick. Dom flesta körde även här följa John istället för att aktivt leta vind. Tjänade vi rätt mycket på!!!

blog comments powered by Disqus