4a på Harken Solo Challenge

Det är något jag är riktigt nöjd och faktiskt lite stolt över. Jag hade bestämt mig att inte starta om yr.no lovade > 10 m/s och på fredagskvällen spådde dom 11. Det var då skönt att se att tävlingsledningen hade valt 6 m/s medelvind över dagen och så blev det “race on”. Hade klockan på 6.30 och min starttid var 8.59 så det blev en lugn morgon.

_MG_5689
Amalia kl 07.40 lördag morgon.

_MG_5686
Race preppad med band för koppling av sele.

Var på plats i startområdet ca 20 minuter innan min tur och det var strålande sol och ganska lätta vindar i området precis utanför Sanhamn hamn. Tre minuter innan start började jag fundera på revlinor så jag blev ca 20 sek sen. Men jag tänkte att på 8 timmars segling borde det inte göra sådär väldans mycket och vid gott mod naglade jag förstaget på Revengen och kom annars iväg mycket bra. Det blev halvvind och jag mekade lite med att sätta en down/back/out fucker för lite mer drag i toppen av focken. Detta hjälpte möjligen lite och jag gainade på NFen Magda och en Nova. Sen blev det en lite höjning ut möt Almagrundet och bestämde mig för lite överbåge och seglade här om NFen och Novan.

_G9F8597
Novan i fjärran på väg mot Revenge. Foto: Dan Sjunnesson

Från Alma blev det sen en ganska gropig kryss ned till Dämban i 7-8 m/s (så här såg det ut för Per Levin) som resultatmässigt blev bra då jag rundade i topp av fältet med vinnaren Refanut hack i häl. Jag hade hört en del ljud inifrån båten som jag inte kände igen nåt slags svoshande och det skulle senare visa sig vara en hel hink vatten som låg på golvet i förpiken. Hur det har kommit in är fortfarande lite av en gåta men det är ganska säker att de ganska många dykningar av förskeppet i de korta och branta sjöarna har med saken att göra. Jag följde Per Hansson i sin Scampi Jubille långt ut på havet för styrbord men slog tillslut in och fann att babordsbogen in mot land var en betydligt mer angenäm resa. Cirka 1 nm innan rundningen av Dämban så gick hängpinnens infästning vid rorkulten av - typiskt, jag hade köpt det beslaget 2 dagar innan som reservdel för byte men inte gjort ingreppet. Note to self: ha alltid utrustning i god kondition. Med hjälp av tejp från Classe i Insjön och lite dynema + 3 minuters dålig segling hade jag hängpinnen fungerades igen. Strul.

_MG_9123 copy 2
Foto: Stefan Ljungstedt seglingsbilder.se

På den långa slören tillbaka till Revenge sysselsatte jag mig med att lista ut mönstret av surfbara vågor och hittade ganska snabbt rytmen. Dom kom i par om 2 med kanske en minuts mellanrum och då gick det undan ganska bra och jag är väldigt nöjd med farten på denna bog och lyckades hålla undan för fältet förutom Refanut och Pac-Man.

Pasted Graphic 2
Foto: Stefan Ljungstedt. Klicka för större!

Sen var det sista biten in mot mål där där jag hade Arcona 340 Imbruglia jagandes i hälarna men seglingen gick bra och jag kände att jag hade möjlighet att hålla henne bakom mig i mål. Satsade lite på överhöjd då jag inte ville bli omseglad i lovart. Jag blandade dock ihop de 2 gröna prickarna varav en av dom utgjorde styrbord målflagga och fick se mig slagen med 3 sekunder. Klantigt men välförtjänt. Såg dock i resultatet att jag seglat snabbare på beräknad tid vilket var en lite tröst. En 4e plats är jag dock som sagt oerhört nöjd med och även om jag kan se några saker som kunde ha förbättras är jag väldigt tillfreds med det sätt jag genomförde seglingen.

n7LG9
Sista rundning vid Revenge - här saknade jag (också) AP. Foto: Stefan L.

Arrangemanget som helhet var kanonbra med tex. virtuellt skepparmöte och suveränt käk i form av riktig hamburgare med alla tillbehör samt god öl - toppklass. Jag kör nästa år och då kommer jag sätta AP på båten och kanske har jag då även med mig nått nytt innovativt försegel ety Le Monstre är en alltför stor order att verkställa solo alena.

blog comments powered by Disqus