Prime time

Sådärja, nu är köl och roder målade. Återstår 180, 400, 800 + naonvax.

Pasted Graphic 7
Skepparn är nöjd med årets rustning.

Pasted Graphic 9
Biltemas epoxiprimer som vanligt.

Pasted Graphic 10
Amalia fick sänkt SRS till 1,198 - ordningen återställd.

Comments

Elsystemet komplett

Körde laddarna idag. Det var obalans i bankerna. Det flöt enl. tankmätaren 3,8 A ur 24 volt systemet men inge last var ansluten. Skumt. Tror dock att laddarna behöver vara inkopplade flera dagar för att slutligen balansera bankerna.
Pasted Graphic 4
Krympslangat och åtdraget.

Pasted Graphic 5
24 volt.

Pasted Graphic 3
Många manicker blire.

Pasted Graphic 6
Motor och kontroller.

Comments

Framåt

Vårrustningen framskrider i lagom takt och idag fick Amalia lite ordentlig omvårdnad på ruff/däck/sittbrtunn för första gången. Ett fribord har fått den där nästa förolämpande glansen. Den stora händlesen är väl att det nya 24 volt systemet snurrade igång för första gången. 12 volts omvandlaren skuttade igång på första försöket, 230 likaså. I morrn blir det frobord no 2 och expoxiprimer på köl och roder. Nästa där nu. 8 dagar till sjösättning. Jepp - motorn snurrade både framår och bakåt.

635336103998927089 copy


WP_20140420_001 copy
Reglagen mjukfogade och skruvade.

Comments

tioupphöjttillminusnio

Same procedure as last year. Utvändig rustning påbörjad. Diskade av det jobbigaste i form av undersidan på skrovet med hjälp av A. Förberg. Nu är den halast på ostkusten.

A2
Nano action. Foto: A. Förberg

A1
Glint. Foto: A. Förberg

j1
Amalia tackar Förberg för hjälpen.

Comments

12 -> 24

I och med bytet från en mekaniskt fartreglage som kopplade in 12 eller 24 volt för normal och högfart till ett elektroniskt med 5 fartlägen så måste systemet byggas om till 24 volt. Två banker med 12 volt serikopplas permanent till en 24 voltskälla som föder kontrollern. Det gör att ett antal konsumenter som gick på 12 volt måste hanteras. En 12 -> 24 volts 20A omvandlare har införskaffats. Såhär ffördelas gracerna:

- Innerbelysning dimmer (LED): -> 12v omvandlaren

- Navigationssystem (Nexus NX2): -> 12v omvandlaren

- Kyllåda: Funkade visst på 24 volt - nice!

- 12->230 volt omvandlaren: Måste bytas mot en 24v dito.

- Cigg uttag: -> 12v omvandlaren

- WiFi Routern: -> 12v omvandlaren

- Lanternor: -> 12v omvandlaren

- Loggern: -> 12v omvandlaren

- Solcellsregulatorn: Bytes ut mot en Western Marin 10 som lyfter spänning från min solcells 16 volt till lämplig för 24volt laddning.

- Ytterligare en liten panel för 24 volt sidan med säkringar och jordplint som 24-12V omvandlaren och kylen får hänga på.

24->12 volt omvandlaren pallar 20 ampere - ska vara OK.

Ut: Mekaniskt reglage, propellerladdningsburk, 50A laddare, 12->230 omvandlare, en 12volt solpanelregulator (Naps MaxPower - säljes 500 pix) samt en hel del 70kvmm kabel.
In: 2st reglage, 2st 12V 25A laddare, elektronsik kontroller, 24->230volts omvandlare, 24-12v omvandlare, ny solcell regulator, ny säkringspanel, nytt kablage till/från laddarna.

Hela transformationen som drevs av att det mekaniska reglaget pajade efter 3 säsongers användning kostade 18 tusen kronor. Lite tråkigt att åka på en sådan utgift efter så kort tid. Men jag ser ingen annan bra lösning. OZ rekkomenderade att plocka ur reglaget och slipa ner det för att få fram ren koppar. En osäkerhet ombord och rtt jätte jobb vart 3e (?) år - nix.

Pasted Graphic
Ny kontrollern hamnar nära motorn - bra!

Pasted Graphic 1
Nytt reglage. Nu hamnar även propellerladdningskontrollen i sittbrunnen.

Pasted Graphic 2
Effekten regleras med elektronik och ger därför 5 farter fram och back istället för 2.

Pasted Graphic 3
Stöddiga grejer som switchar 100 amper å mer.

Pasted Graphic 4
Reglagen. Kom utan embbalage och såg använda ut men bedyrades vara nya.

Pasted Graphic 5
Hade tänkt installera alt detta innan kylan kom 2013 men pga lite seg aktion samt felleveranser från GreenMarine så grusades denna förhoppning. Lyckades förhala det hela ca 10 dagar själv genom att koppla matning och motor till fel anslutningar :( Locket till kontrolern var repigt. Trist uppackningsupplevelse. Men den tittar man ju inte på varje dag så det får bero. Konstaterar att det är fortfarande lite källarföretags feeling på det hela.

Men nu snurrar i alla fall proppen med 5 farter framåt och fem farter bakåt.


Comments

Off the grid

Amalia är spänningslös för första gången på drygt 4 år. Kopplade loss alla 4 + poler från sina respektive batterier och isolerade dem noggrant från omvärlden och påbörjade sen nedmonteringen av gasreglaget till motorn. Ett antal saker kommer iom övergång från 12 till 24 volt att behöva bytas ut så 50 ampere laddaren åker ut och kommer att hamna på Bloclet om ingen som läser detta kanske vill köpa den. Den separata propellerladdningslådan blir obsolete då denna funktion är inbyggd i en ny elektronisk kontroller,

DSCF2325
Inga volt alls.

DSCF2330
Alla kablar bortkopplade från reglaget.

DSCF2331
Alla kablarna.

DSCF2332
Reglaget demonterat. Blir nytt här.

DSCF2334
Ses en av de två 25A laddarna som ska ersätta 50A ditot.

DSCF2336
Inkommande 230 måste splittras i två till laddarna.

Pasted Graphic 1
Roterade motorn 180 grader så att minus sladden hamnade på SB sida.

DSCF2340
Skurken i dramat. Ganska slaktade kontaktytor - uurk.

Comments

Uppe!

Pasted Graphic
Känns bra. Ser fram emot 2014.

Comments

Paj

Pasted Graphic
Foto: Allan Förberg

Amalia är fjättrad i hamn p.g.a. pajat motorreglage. Vill varken back eller fram efter 3 och en halv säsong. Mekaniskt/elektriskt utsliten. Batterier, kablar och motor i prima skick. Men det är ju en segelbåt? Sure. Men man blir bekväm och Amalia har ingen paddel. Kanske man skulle skaffa en i vicket fall som helst. Måste säga att hela säsongen har varit lite sådär. Man över bord. Övertända på Gullviverallyt. Och på slutet av första turen på semestern slutade alltså motorn att vara användbar. Förra året var ju mer eller mindre succseartad så kanske är det en reaktion på det. Man får se framåt och Amalia kommer säkert igen starkt 14! Nu ska hon upp om 10 dagar. Motorstyrningsmek väntar redan i höst hoppas jag vilket kommer att innebära övergång till 24 volt system vilket i sin tur innebär nya laddare, kapade kablar och behov av en 24->12 volt omvandlare - ouch! OZ marine (numera GreenStar Marin) verkar erbjuda inbyte av reglaget men jag har inte sett offerten än. Riktigt beslag för att föra Code ettan och varför inte AP installation. Så kan det bli.

Comments

Wanted position...

Sirf III GPS pucken på akterdäck la av precis i början av första turen på semestern. Har funderat på om jag skall fortsätta med special lösning eller gå på vad Nexus systemet erbjuder. Till sist bet jag i det sura äpplet och investerade i den nästan 5 ggr dyrare lösningen med Nexus nGPS. Varför dårå? En orsak är att jag kan plocka bort min speciallösning för att göra 12 volt till 5 volt. Sen hänger nGPS på nexus nätet vilket gör att man kan köra snabbare uppdateringar. nGPS skickar position 2 ggr i sekunden och uppdarerar SOG 4 ggr per sekund. Nu lirar allt igen - nice. Sen står det i specen att den skickar både tid och datum - det vore mumma för loggern det :) Söker fortfarande efter en Nexus Multi Centre (plottern) - hör av er om ni vill sälja en!

split
På Amalia kommer det in 4 st nätverkståtar. Ska man seriakoppla alla så att man bara får in en så får man ju dra en väldans massa onödig kabel. Servern har bara en ingång så det får bli en kratta med den gamla sockerbiten.

nGPS
Denna pryder nu mera akterdäcket.

Comments

Semester

En vecka på sjön ledde till Nyköping och hem. Fantastiskt väder och besök på ny fina platser. Amalias residenta GPS la av precis efter att jag hade lämnat hemmhamnen. Iom. detta föll funktionen med att sätta en WP snabbt via Multi Centre vilket ger en styreference till Steer Pilot - väldans bra support vid längre överfart över öppet vatten. Min Multi Centre (plotter) sjunger på sista versen så om nån har en sådan liggande, hör av er - jag är intresserad! Så jag fick anledning att bekantamig lite mer med min Garmin GPSmap 620. Jag gillar den inget vidare. Trycker ständigt av den då jag kommer åt Till/Från knappen. Jag skall återkomma i en annan post med mina synpunkter på denna podukt. Men när man seglar med ett gäng skärgårdsrävar så är navigation och natthamnar inget problem. En super vecka.

DSC_1025_Sophia
Öja sedd norriffrån.

DSC_1019_Hagrid
Coord APn fick jobba hårt på nervägen. Styrde säkert 1/3 del av vägen.

camera_Jean1
A22 Paloma.

DSC_1027_Sophia
Hamn på Ringsön i Tvären arkipelagen.

DSC_1028_Julia_Scratches_Soft
Fock och fender segling under hamn byte.

DSC_1053_Hagrid
Spektakulär solnedgång sedd från Öja / Landsort.

DSC_1057_Salomon_Heavy_Sloppy
Mini-eskadern drar vidare.

DSC_1063_Anne_Peace_Film
På väg mot hemmahamn.

Se fler bilder i galleriet nedan:

Pasted Graphic

Comments