Träningsvideo

Lite rörliga bilder från turen i helgen. Kör fullskärm vettja!



Comments

Kolfiberrodret-träning

Besättning Granath/Förberg ger sig ut på arla traningsrunda som förberedelse till racet Kolfiberrodret. Vi drog en repa till Björkskär för att slutligen landa i Husarötrakten. Fin morgon och redan kl 0400 stod det en fin liten bris att sträcka ut i med satt Code0. Vi åkte helt enkelt ut å sniffade en smula på banan och satte oss själva i rätt stämmning för aktiviteten.

Pasted Graphic
Preliminär?

Pasted Graphic 1
Magiskt. Foto: A. Förberg

Pasted Graphic

_MG_0775
En glad co-skipper är en snabb co-skipper.

_MG_0794
Sken väder för Amalia.

_MG_0818
Laggårn ä öppen!

_MG_0843
A-social?

_MG_0855

_MG_0957
2 deg weather-helm.

DSCF6960

DSCF6964
Finlir.

Comments

Gullviverallyt

I vad som måste betraktas som ett kanonväder seglades den fantastiska familjeseglingen Gyllviverallyt i ett formidabelt broschyrväder av sällan skådad art. Med ombord i år vad Simon med dotter Linn. Transportseglingen satte an tonen för långhelgen och den höll i sig ända in i mål.

Pasted Graphic 1

Vi glömde både vatten och vattendunkar i land men inte ens denna fadäs kunde rubba den goda stämning ombord utan vi gjorde ett depå stopp i Vaxholm och bunkrade lite norskt flaskvatten. På Getfoten avnjöts den programenliga woken, nersköljd med ett par tjeckiska kvalitetsmalt. Alla 4 racedagar bjöd på 3-6 m/s och sol vilket måste betraktas som idelaväder för Amalia. Vi seglade på SRS 1,178 med Code 0 som undanvindsegel. Dagens slutade med en ca 17e plats men efter att vi inte avrundat vårt SRS rätt för att läsa ut våt starttid så fick vi 5% straff (10min) och åkte ner lång i tabellen.

Pasted Graphic

Vi revanceerade oss dock snabbt och seglade bra dag 2 mot Sandhamn och efter att Linn styrde i starten och satte iväg oss 1,5 sek efter skottet kom vi in på en 3e plats. Stäningen på topp. Middag på Dykarn.

Pasted Graphic 3
Mot Dykarbaren efter sightseeing på Telegrafholmen.

Pasted Graphic 2

Dag 3 blev det långa kryssen söderöver och här gick Amalia och besättningen in i ett seglingsrus som slutade med en spik - fantastiskt kul - stämningen om möjligt ännu högre! Räkfrossa på berget i solnedgång. Segling och samkväm när den är som bäst.

Söndag morgon erbjöd inte mycket vind och starten flyttades framåt både i tid och rum. Vi seglade ut för bara coden och gjorde nästan 6 knop i 2,4 m/s.

Pasted Graphic 4

Docks skulle det visa sig att bansträckningen och vinden denna dag inte passade Amalias segelgarderob utan fick fick lida hårt för vår avsaknad av riktigt bett på slörarna. Hamnade i mitten av fältet och det visade sig att vi slutatde totalt på en 16e plats av 81 målgåande båtar.

Många fina bilder av skepparn på Luffa där även Amalia fastnade på några.

Galet kul och trevligt - tack till Dismosarna!

Comments

Suggor

Coden behöver lite hjälp ibland att skotas korrekt så det fick bli en OneDesignCenter - Ulrik/Kim special - igen :)

Pasted Graphic
Kastblock så att man kan bestämma sig "senare"… Fäste i skarndäck kvarstår.

Comments

Årliga revisionen,

giv oss idag:

Pasted Graphic 2

Comments

Snö...

Det första snöflingorna har fallit och Amalia ligger sen länge under pressen. Toppade upp batterierna, slog på "navvet" och kollade tripmätarn. Inte så många dinge i år. Inget riktigt bett i kappseglingen. Vad händer? Känner på mig att det vänder 16 och att det blir ett kanonår!

Pasted Graphic

WP_20151129_005-1 (dragged)

WP_20151129_004-1 (dragged)
På landbacken hösten 2015.

slut14-1 (dragged)
Samma situation 2104.

427 distansminuter får sammanfatta 2015.

Comments

NYO

Sista kappseglingen för säsongen. Nordiic Yacht Open. Detta doublehanded race seglade jag med den relativt nyblivne Omega 10 ägaren Erik. Fina förhållanden utlovades och materialiserade sig i form av 3-6 m/s och lite mer i nån by samt solsken - toppen dag för segling med andra ord. Vi kom iväg några sekunder efter "skottet" och seglade Code hela vägen från bron till Röko på norra Kanholmsfjärden för att sedan vända ner mot Franska Stenarna. På denna kryss blev vil lite låsta under passagen mellan fjärdarna av en båt som vi till slut kunde komma loss från med ett lite tidigt slag innan den västra sidan på Ljunfrufjärden. Racet gick fort och vi kom i mål tidigt så det blev omräkning på jaktstarten. Amalia slutade 10 av 90 båtar och det ger vi oss godkänt på. Ganska mycket beräknad tid fram till täten som är svår att förstå var man skall hitta - men det är klart att det går… bottentvätt, code på målrakan och lite puts på rundingar är en bra start. Det blir nästa säsong det.

Pasted Graphic

Pasted Graphic 1

Pasted Graphic 2
Kanske hade det hjälpt med ett lyft och en tvätt?

Foton: Fredrik Broms

Comments

RSC

Målrakan på video. Vägen dit var slitig och randad av lite missöden och dålig taktik. Starten gick fint. Tappade sen den på fördäck liggandes rullade coden i lä och låg och bromsade en icke känd tid. Hissade och förberedde lite för tidigt mot Revenge och coden började vira upp sig i toppen och nu hade jag en vindbroms sitället för en vattenbroms. Coden ville inte rulla ut sig eftersom vattenbromsandet hade snurrat seglet hårt. Behövde hela benet efter Revenge att reda ut detta men lyckades sätta coden på den långa länsen. Där var jag så slut efter att ha manuellt rulat ut coden inne i ruffen att jag inte kunde hålla koll på strategin och seglade aldeles för platt på denna bog. Den bästa repan blev in mot Sandhamn och målet:



Comments

Bara Vax

Pasted Graphic 2
Snäck SMS

Comments

Upp som en sol...

Amalia seglade Gullviverallyt på två man i år då inspirationsgeneratorn Allan F valde att nursa div hus, båtar och sig själv. Tråkigt men kvarvarande besättning från vinnarkonstellationen 2013 var fast beslutna att göra om bravaden. Efter en regnig färd till Getfoten satt woken och den tjeckiska pilsnern bättre än någonsin. En blå himmel och småfrisk bris mötte synen genom förluckan första dagen men detta skulle snart bytas mot moln och döende vind. Vi blev lite sena till start men fick upp Code1:an och satte av nedåt fjärden. Seglingen genom Oxdjupet gick bra och vi stannade bara till någon gång. Vid rundningen till Saxarfjörden kunde vi ånyo sätta koden och här blev det bingo med detta segel då det gav oss en grym gång genom fältet och vi kunde gå i mål som första båt. Guldmedalj, skumpa och segerintervju gjorde kvällen.

DSCF5386

Fredag morgon så plingade det i riggarna men Yr sa 5-6 m/s så det kändes OK. I starten så var det vind men ingett som kändes ohanterligt men vi observerade precis innan start att det kommer regn. 2 minuter innan start var vi fokuserade framåt och missade den front som svepte in över startområdet. Byn kom som en hästspark och Amalia la sig på SB sidan och vi pekade mot berget. Med 90kvm uppe så blev det omöjligt att få still på ekipaget inom säg 50 meter där grått berg tornade upp sig. Bestämde mig för att peka mot vinden snarare än att falla av då jag inte bedömde mig kunna komma runt utan bara fått ännu mer fart in i graniten. Med en väldigt snäll och liten duns satte vi stäven i berget och här försökte vi stötta bakåt med motorn men den sög i sig gajen till Coden så den gick bara i några sekunder. Som ett mirakel så slog varken köl eller sidan i berget utan stäven började nu pekat uppåt/utåt farleden. Men Coden var nu “skotad” på propeller “winchen” så en kniv beordrads fram och som väl är så har vi en sittandes nära till hands i sittbrunnen så vi kapade skotet. Den där kniven har blängt på en i fem år men nu kom den till pass. Denna händelse innebar också det värsta nedlsag jag fått med båten men hon skötte sig fint under omständigheterna. Utan de extra 57 kvm så gick sen Amalia som på räls och höll undan länge för Smarrar med spinnare.

Vinden friskade sen i ytterligare och ett par mastbrott och grundstötningar blev dagen skörd i fältet, När vi nådde Kanholmsfjärden tog vi beslutet att gå till Bullandö för att få bort tampen i proppen. Senare beslutade vi även att utgå.

Ner som en pannkaka. Men vi kommer igen!


DSCF5378
Laddade inför första starten.

DSCF5395
Skepparmöte på Getfoten.

DSCF5414
Fin-kaffe på maten efter första dagen.

DSCF5417
Andra dagens morgon på Gränholmen.

Comments