Testing testing...


Comments

AP

Nu har Amalia fått en autopilot. Valet föll på Raymarine EVO-100 med den nya sensorn EV-1 och controllenheten ACU-100 men med den beprövade motorarmen från XP5. Denna AP skall inte behöva någon somhelst justering på vattenet efter att man gjort de inställningar som påkallas vid bryggan. Nu hittade jag inte alla “brygg” inställningar i P70 displayen när den satts att visa svenska utan fick göra fabriksreset och initiera den med engelska - då funkade det. Kan ha missat nåt... Den verkar styra bra och fjärren S100 fungerade utmärkt. EVO-100 går på 12 volt och då jag inte ville/vågar lägga alla ägg i samma korg och köra denna 7 ampere konsument på samma omvandlare som resten av nav och lanternor investerade jag i Biltemas 24->12 volts omvandlare för 295 pix. Denna skall lämna 10A , max 15 kortvarit vilket skall räcka för de max 7 som ACU-100 skall dra. Så om AP brinner upp så kan jag fortsätta att navigera och synas på sjön.

Pasted Graphic
Styrde sprikrakt vid första testerna.

Comments

Travardörr

Reparationerna efter Gullviverallyt har bjudit på några händelser. Lyckades tappa den plåt som stänger travarinmatningen i masten i sjön. Rent fummel. Det visar sig att Sparcraft är uppköpta av Wischard vilka lägger ner masttillverkiningen. Så inga reservdelar :( vad gör man då? Mäter lite och åker till några av hovleverantörerna av diverse. Redan på första försöket levererar Biltema vad som ser ut som gjort för ändamålet. En liten böjd kant på ett 6 cm bred metallbit ämnad att bygga bord med.

Pasted Graphic 1
Ett såg vid linjen och hålet matchade mastens skruv. Great.

Pasted Graphic 2
Sen bankade jag på den ett par gånger för den böjda profilen. Check.

Jag tejpade den vit för att matcha masten - kan bli permanent.

När focken föll pga svirvel brott så blev vi tvungna att skära loss tamparna på både hals och skot horn för att få in seglet i båten. Vid utbyte av dynema tampen vid blocket som sitter i clewen så sågs tydliga tecken på att break-load gränsen hade nästan nåtts vid någit tillfälle på det Harken block som satt där.

Pasted Graphic 3

Piinnen till vilken blocket var latchat var böjd och nitens huvud på utsidan börjat glipa på ena sidan. Dags att uppgradera. Antal visade sig ha ett block med samma vikt, samma längd, större innerdiameter på trissa samt dubbla work och break load - whats not to like?

Pasted Graphic 4
Web Block, 64 gr, Safe Working Load = 600 kg

Comments

Nu bättre

Pasted Graphic

Nya moddade 100S svirveln på plats och den rullar bättre än orginal. Nice!

Comments

Upp och Ner

Amalia har kappseglat lite sen sist. Vi körde Ornö Runt shorthanded på SRS 1,174 och trots att coden ville bada ett par gånger knyckte vi förstaplatsen efter en riktigt bra sista tredjedel av banan. Kolla Stefan Ljungstedts bilder nedan...

Pasted Graphic
Simon Dismo sköter code trimmet med den äran.

Pasted Graphic 3
Inte snabbt.

Pasted Graphic 10
Snabbt.

Pasted Graphic 5
Coden funkar väldigt bra. Nu gäller det att få den på rulle också.

Sen ville vi revanschera oss för förra årets halvdana resultat i Gullviverallyt men det satte focksvirveln P för då den falerade under en kryss i 12 m/s vid Kodjupet. Game over efter 1 timas racing av 4 dagar.. surt. Nu pågår reparationer som ännu inte är riktigt klara. Ställer också in tanken på att köra Roslagen Sea Race då besättning saknas och materialet är osäkert.

Pasted Graphic 6
Ett brott mot Amalias säkerhet. Men 50S är på järsgårn...

Pasted Graphic 8
Svirevel till 100S införskaffad. Dock är profilen för liten för att dra med svirveln...

Pasted Graphic 9
... så en insats göts av epoxy att passa 50S profilen.

Pasted Graphic 7
Gipp med rev i storen skördade 4 plasttravare - nu sitter en vagn i toppen.

Det kommer fler chanser!

Comments

Spektakulär premiär :)

Superb säsongsöppning med en tur 20 nm norrut vilken började med kryss i ca 5-6 m/s för att övergå i en lugnare halvvind med sol. Öliv och lite lätt måtmek och en hemsegling vilken bjöd på snöbollskrig. Motorn går kanon. Det börjar bra!

1277594_10201730562290725_9018923754166929492_o

10302532_769287283105301_4633625544582356330_n
Foto A. Förberg

10329222_768341743199855_1821160347115816727_n
Foto A. Förberg

10325796_768341716533191_4337287662926278742_n
Foto A. Förberg

Pasted Graphic
“Molles” glasögon funkade väldigt bra - nu ser man plotterdetaljer igen.

DSCF3995
Klart vårvatten.

DSCF4052
Nu funkar Amalias WiFi.

DSCF4091

DSCF4101

Pasted Graphic

10273146_10201741638687628_7390208136784569985_o

Comments

Allt på en dag

Sjösatt och riggad! Tack Allan och Simon för en super-support. Segling på Fredag.

WP_20140428_004 copy

WP_20140428_006 copy

V__D191 copy
Foto A Förberg

V__D874 copy
Foto A Förberg

V__8826 copy
Foto A Förberg

Comments

10 timmar

till sjösättning. Är mycket nöjd med vårrustningen. De tillsynes 3-5 Ampere som mätaren visar verkar var ett mätfel då jag inte kunde mäta en ynkaste millivolt över sjunten (37cm över en 70 kvmm kabel) Gjorde ett försök att bleka bort lite gulfärgad gelcoat under vattenlinjen på styrbordsidan. Måste vara på plats en halvtimma innan splash så det kommer på lite vax där.

DSCF3969

DSCF3970

fotor_(4) copy
Redo.

Comments

Prime time

Sådärja, nu är köl och roder målade. Återstår 180, 400, 800 + naonvax.

Pasted Graphic 7
Skepparn är nöjd med årets rustning.

Pasted Graphic 9
Biltemas epoxiprimer som vanligt.

Pasted Graphic 10
Amalia fick sänkt SRS till 1,198 - ordningen återställd.

Comments

Elsystemet komplett

Körde laddarna idag. Det var obalans i bankerna. Det flöt enl. tankmätaren 3,8 A ur 24 volt systemet men inge last var ansluten. Skumt. Tror dock att laddarna behöver vara inkopplade flera dagar för att slutligen balansera bankerna.
Pasted Graphic 4
Krympslangat och åtdraget.

Pasted Graphic 5
24 volt.

Pasted Graphic 3
Många manicker blire.

Pasted Graphic 6
Motor och kontroller.

Comments