Gran Prix

Mats Johansson tog en massa fina bilder där även Amalia fastnade.

Gransegel 133

Gransegel 134

Gransegel 238

Pasted Graphic

Gransegel 240

Pasted Graphic 1

Gransegel 247

Gransegel 278

Gransegel 279

Gransegel 280

Comments

Tävlar...

I helgen gick Gran Prix. Besättning var Tomas, Allan och Lotta. Lätta vinder spåddes och tillfartseglingen skedde i ca 2 knop och under stjärnklar himmel med strålande månsken. Seglingen startade något “off”, båten kändes inte riktigt rapp och kanske var skepparn inte riktigt på hugget?? På den långa undavinden från Fjärdholmarna upp till Möjas norra spets fick vi tillslut lite ordning på gennarkeråkat. Vi slutade på 6e plats i SRS under 1,20 och hade ca 4 minuter upp till pallplats. Godkänt och väldans trevligt.

Pasted Graphic 1
Allan, Tomas, Lotta och Johan. Foto: Philip Karlberg

Pasted Graphic 2
Målrakan. Foto: Lotta Sundqvist

Pasted Graphic 6
Foto:Allan Förberg

Pasted Graphic 7
Foto:Allan Förberg

Pasted Graphic 4
Hemsegling. Foto: Jimmy Hellberg

Pasted Graphic 3
Hemsegling 2.

Jag försökte även segla Robline Solo Challenge häromsitstens men bröt efter 200 meter då mörkgrå låga moln med muller drog över stridsfältet. Chicken - yes, men det kändes som ett bra beslut jag inte ångrar. Bättre tur med vädret nästa år.

Pasted Graphic 5

Och i och med detta är tävlingssäsongen slut. Blev ganska lågaktiv med endast 2 seglingar genomförda. Vi bröt ju Gullvivan pga haveri, Roslsgen Sea Race lovade 21 m/s så den skippade vi. Framgångar var 1:a på Ornö Runt SH. Men det kommer mer.

Comments

Tränar...

Nu måste jag fixa att sätta Coden ensam ombord om det skall bli nåt resultat på tex Robline Solo Challenge som går om ett par veckor. Satte självklart lite linor fel så när jag hissade blev det stopp. Att ha ett oändligt skot är lite trixit - måste nog ändra på det. Kör rullen med tamp till öglan på stäven. Det funkar men ett beslag vore bättre säkert.

Jag fick en bild av Kalle som kollade in när Amalia nådde dagens högsta på 7,25 knop i kanske 4 m/s.

Pasted Graphic
Foto: Kalle Ö.




Comments

Färdig?

Kan en båt blir det? Idag efter att ha gjort en sak jag fnulat på en långre tid fick jag nästan känslan att, jjoo, hon är nog ganka färdig nu. Meket som fick mig att känna så var när jag klädde in den råa kanten kring rufföppningen med ljusgrå kantlist. Allt föll på plats. En enkel sak men som gjorde så stor skillnad. Hon såg färdig ut när jag från sittbrunn betraktade båten förut. Så man kan säga att idag så matrialiserades slutsligen mina förhoppningar på alla plan om denna båt.

Pasted Graphic 2

Men verkligen. Klar. Joo. Men det finns grejer att fixa med såklart. Men dom är extra.

Hittade även orsaken till varför ströuttaget verkade variera enl. mätaren. En av shuntens anslutningar var dålig vilket gav väldigt konstiga värden på tankmätaren. Fixade detta och gjorde fabriksreset. Nu visas 100%. I och med detta så är ochså ombygganden av styrsystemet til motorn slutförd - skönt. Har också provat propellerladdfunktionen som verkade fungera bra. Med tankmätaren nu fungerandes kan jag kolla hur mycket som kommer in.

Pasted Graphic 3

Så nu när båten är deklarerad “färdig” kan jag påbörja ytterligare 5 års optimerigar och additiion av “extra” :)

Comments

Åland får vänta

Vi hade satt ett mål i år att besöka den finlädska arkipelagen men när vi nått attacklägret Söderarm gavs 1 m/s NO och dimma. Så vi skvalpade sakta söderut i värmeböljan och njöt av svaga vindar och 23 grader i drickat.

Allan Förberg skickar snygga skott på Amalia som kan ses nedan.

CIMG4276-1 (dragged)

CIMG4371-1 (dragged)

CIMG4277-1 (dragged)

CIMG4273-1 (dragged)

Åsså ett semester galleri. Klicka bilden nedan.

Pasted Graphic 1

Comments

Testing testing...


Comments

AP

Nu har Amalia fått en autopilot. Valet föll på Raymarine EVO-100 med den nya sensorn EV-1 och controllenheten ACU-100 men med den beprövade motorarmen från XP5. Denna AP skall inte behöva någon somhelst justering på vattenet efter att man gjort de inställningar som påkallas vid bryggan. Nu hittade jag inte alla “brygg” inställningar i P70 displayen när den satts att visa svenska utan fick göra fabriksreset och initiera den med engelska - då funkade det. Kan ha missat nåt... Den verkar styra bra och fjärren S100 fungerade utmärkt. EVO-100 går på 12 volt och då jag inte ville/vågar lägga alla ägg i samma korg och köra denna 7 ampere konsument på samma omvandlare som resten av nav och lanternor investerade jag i Biltemas 24->12 volts omvandlare för 295 pix. Denna skall lämna 10A , max 15 kortvarit vilket skall räcka för de max 7 som ACU-100 skall dra. Så om AP brinner upp så kan jag fortsätta att navigera och synas på sjön.

Pasted Graphic
Styrde sprikrakt vid första testerna.

Comments

Travardörr

Reparationerna efter Gullviverallyt har bjudit på några händelser. Lyckades tappa den plåt som stänger travarinmatningen i masten i sjön. Rent fummel. Det visar sig att Sparcraft är uppköpta av Wischard vilka lägger ner masttillverkiningen. Så inga reservdelar :( vad gör man då? Mäter lite och åker till några av hovleverantörerna av diverse. Redan på första försöket levererar Biltema vad som ser ut som gjort för ändamålet. En liten böjd kant på ett 6 cm bred metallbit ämnad att bygga bord med.

Pasted Graphic 1
Ett såg vid linjen och hålet matchade mastens skruv. Great.

Pasted Graphic 2
Sen bankade jag på den ett par gånger för den böjda profilen. Check.

Jag tejpade den vit för att matcha masten - kan bli permanent.

När focken föll pga svirvel brott så blev vi tvungna att skära loss tamparna på både hals och skot horn för att få in seglet i båten. Vid utbyte av dynema tampen vid blocket som sitter i clewen så sågs tydliga tecken på att break-load gränsen hade nästan nåtts vid någit tillfälle på det Harken block som satt där.

Pasted Graphic 3

Piinnen till vilken blocket var latchat var böjd och nitens huvud på utsidan börjat glipa på ena sidan. Dags att uppgradera. Antal visade sig ha ett block med samma vikt, samma längd, större innerdiameter på trissa samt dubbla work och break load - whats not to like?

Pasted Graphic 4
Web Block, 64 gr, Safe Working Load = 600 kg

Comments

Nu bättre

Pasted Graphic

Nya moddade 100S svirveln på plats och den rullar bättre än orginal. Nice!

Comments

Upp och Ner

Amalia har kappseglat lite sen sist. Vi körde Ornö Runt shorthanded på SRS 1,174 och trots att coden ville bada ett par gånger knyckte vi förstaplatsen efter en riktigt bra sista tredjedel av banan. Kolla Stefan Ljungstedts bilder nedan...

Pasted Graphic
Simon Dismo sköter code trimmet med den äran.

Pasted Graphic 3
Inte snabbt.

Pasted Graphic 10
Snabbt.

Pasted Graphic 5
Coden funkar väldigt bra. Nu gäller det att få den på rulle också.

Sen ville vi revanschera oss för förra årets halvdana resultat i Gullviverallyt men det satte focksvirveln P för då den falerade under en kryss i 12 m/s vid Kodjupet. Game over efter 1 timas racing av 4 dagar.. surt. Nu pågår reparationer som ännu inte är riktigt klara. Ställer också in tanken på att köra Roslagen Sea Race då besättning saknas och materialet är osäkert.

Pasted Graphic 6
Ett brott mot Amalias säkerhet. Men 50S är på järsgårn...

Pasted Graphic 8
Svirevel till 100S införskaffad. Dock är profilen för liten för att dra med svirveln...

Pasted Graphic 9
... så en insats göts av epoxy att passa 50S profilen.

Pasted Graphic 7
Gipp med rev i storen skördade 4 plasttravare - nu sitter en vagn i toppen.

Det kommer fler chanser!

Comments