tioupphöjttillminusnio

Same procedure as last year. Utvändig rustning påbörjad. Diskade av det jobbigaste i form av undersidan på skrovet med hjälp av A. Förberg. Nu är den halast på ostkusten.

A2
Nano action. Foto: A. Förberg

A1
Glint. Foto: A. Förberg

j1
Amalia tackar Förberg för hjälpen.

Comments

12 -> 24

I och med bytet från en mekaniskt fartreglage som kopplade in 12 eller 24 volt för normal och högfart till ett elektroniskt med 5 fartlägen så måste systemet byggas om till 24 volt. Två banker med 12 volt serikopplas permanent till en 24 voltskälla som föder kontrollern. Det gör att ett antal konsumenter som gick på 12 volt måste hanteras. En 12 -> 24 volts 20A omvandlare har införskaffats. Såhär ffördelas gracerna:

- Innerbelysning dimmer (LED): -> 12v omvandlaren

- Navigationssystem (Nexus NX2): -> 12v omvandlaren

- Kyllåda: Funkade visst på 24 volt - nice!

- 12->230 volt omvandlaren: Måste bytas mot en 24v dito.

- Cigg uttag: -> 12v omvandlaren

- WiFi Routern: -> 12v omvandlaren

- Lanternor: -> 12v omvandlaren

- Loggern: -> 12v omvandlaren

- Solcellsregulatorn: Bytes ut mot en Western Marin 10 som lyfter spänning från min solcells 16 volt till lämplig för 24volt laddning.

- Ytterligare en liten panel för 24 volt sidan med säkringar och jordplint som 24-12V omvandlaren och kylen får hänga på.

24->12 volt omvandlaren pallar 20 ampere - ska vara OK.

Ut: Mekaniskt reglage, propellerladdningsburk, 50A laddare, 12->230 omvandlare, en 12volt solpanelregulator (Naps MaxPower - säljes 500 pix) samt en hel del 70kvmm kabel.
In: 2st reglage, 2st 12V 25A laddare, elektronsik kontroller, 24->230volts omvandlare, 24-12v omvandlare, ny solcell regulator, ny säkringspanel, nytt kablage till/från laddarna.

Hela transformationen som drevs av att det mekaniska reglaget pajade efter 3 säsongers användning kostade 18 tusen kronor. Lite tråkigt att åka på en sådan utgift efter så kort tid. Men jag ser ingen annan bra lösning. OZ rekkomenderade att plocka ur reglaget och slipa ner det för att få fram ren koppar. En osäkerhet ombord och rtt jätte jobb vart 3e (?) år - nix.

Pasted Graphic
Ny kontrollern hamnar nära motorn - bra!

Pasted Graphic 1
Nytt reglage. Nu hamnar även propellerladdningskontrollen i sittbrunnen.

Pasted Graphic 2
Effekten regleras med elektronik och ger därför 5 farter fram och back istället för 2.

Pasted Graphic 3
Stöddiga grejer som switchar 100 amper å mer.

Pasted Graphic 4
Reglagen. Kom utan embbalage och såg använda ut men bedyrades vara nya.

Pasted Graphic 5
Hade tänkt installera alt detta innan kylan kom 2013 men pga lite seg aktion samt felleveranser från GreenMarine så grusades denna förhoppning. Lyckades förhala det hela ca 10 dagar själv genom att koppla matning och motor till fel anslutningar :( Locket till kontrolern var repigt. Trist uppackningsupplevelse. Men den tittar man ju inte på varje dag så det får bero. Konstaterar att det är fortfarande lite källarföretags feeling på det hela.

Men nu snurrar i alla fall proppen med 5 farter framåt och fem farter bakåt.


Comments

Off the grid

Amalia är spänningslös för första gången på drygt 4 år. Kopplade loss alla 4 + poler från sina respektive batterier och isolerade dem noggrant från omvärlden och påbörjade sen nedmonteringen av gasreglaget till motorn. Ett antal saker kommer iom övergång från 12 till 24 volt att behöva bytas ut så 50 ampere laddaren åker ut och kommer att hamna på Bloclet om ingen som läser detta kanske vill köpa den. Den separata propellerladdningslådan blir obsolete då denna funktion är inbyggd i en ny elektronisk kontroller,

DSCF2325
Inga volt alls.

DSCF2330
Alla kablar bortkopplade från reglaget.

DSCF2331
Alla kablarna.

DSCF2332
Reglaget demonterat. Blir nytt här.

DSCF2334
Ses en av de två 25A laddarna som ska ersätta 50A ditot.

DSCF2336
Inkommande 230 måste splittras i två till laddarna.

Pasted Graphic 1
Roterade motorn 180 grader så att minus sladden hamnade på SB sida.

DSCF2340
Skurken i dramat. Ganska slaktade kontaktytor - uurk.

Comments

Uppe!

Pasted Graphic
Känns bra. Ser fram emot 2014.

Comments

Paj

Pasted Graphic
Foto: Allan Förberg

Amalia är fjättrad i hamn p.g.a. pajat motorreglage. Vill varken back eller fram efter 3 och en halv säsong. Mekaniskt/elektriskt utsliten. Batterier, kablar och motor i prima skick. Men det är ju en segelbåt? Sure. Men man blir bekväm och Amalia har ingen paddel. Kanske man skulle skaffa en i vicket fall som helst. Måste säga att hela säsongen har varit lite sådär. Man över bord. Övertända på Gullviverallyt. Och på slutet av första turen på semestern slutade alltså motorn att vara användbar. Förra året var ju mer eller mindre succseartad så kanske är det en reaktion på det. Man får se framåt och Amalia kommer säkert igen starkt 14! Nu ska hon upp om 10 dagar. Motorstyrningsmek väntar redan i höst hoppas jag vilket kommer att innebära övergång till 24 volt system vilket i sin tur innebär nya laddare, kapade kablar och behov av en 24->12 volt omvandlare - ouch! OZ marine (numera GreenStar Marin) verkar erbjuda inbyte av reglaget men jag har inte sett offerten än. Riktigt beslag för att föra Code ettan och varför inte AP installation. Så kan det bli.

Comments

Wanted position...

Sirf III GPS pucken på akterdäck la av precis i början av första turen på semestern. Har funderat på om jag skall fortsätta med special lösning eller gå på vad Nexus systemet erbjuder. Till sist bet jag i det sura äpplet och investerade i den nästan 5 ggr dyrare lösningen med Nexus nGPS. Varför dårå? En orsak är att jag kan plocka bort min speciallösning för att göra 12 volt till 5 volt. Sen hänger nGPS på nexus nätet vilket gör att man kan köra snabbare uppdateringar. nGPS skickar position 2 ggr i sekunden och uppdarerar SOG 4 ggr per sekund. Nu lirar allt igen - nice. Sen står det i specen att den skickar både tid och datum - det vore mumma för loggern det :) Söker fortfarande efter en Nexus Multi Centre (plottern) - hör av er om ni vill sälja en!

split
På Amalia kommer det in 4 st nätverkståtar. Ska man seriakoppla alla så att man bara får in en så får man ju dra en väldans massa onödig kabel. Servern har bara en ingång så det får bli en kratta med den gamla sockerbiten.

nGPS
Denna pryder nu mera akterdäcket.

Comments

Semester

En vecka på sjön ledde till Nyköping och hem. Fantastiskt väder och besök på ny fina platser. Amalias residenta GPS la av precis efter att jag hade lämnat hemmhamnen. Iom. detta föll funktionen med att sätta en WP snabbt via Multi Centre vilket ger en styreference till Steer Pilot - väldans bra support vid längre överfart över öppet vatten. Min Multi Centre (plotter) sjunger på sista versen så om nån har en sådan liggande, hör av er - jag är intresserad! Så jag fick anledning att bekantamig lite mer med min Garmin GPSmap 620. Jag gillar den inget vidare. Trycker ständigt av den då jag kommer åt Till/Från knappen. Jag skall återkomma i en annan post med mina synpunkter på denna podukt. Men när man seglar med ett gäng skärgårdsrävar så är navigation och natthamnar inget problem. En super vecka.

DSC_1025_Sophia
Öja sedd norriffrån.

DSC_1019_Hagrid
Coord APn fick jobba hårt på nervägen. Styrde säkert 1/3 del av vägen.

camera_Jean1
A22 Paloma.

DSC_1027_Sophia
Hamn på Ringsön i Tvären arkipelagen.

DSC_1028_Julia_Scratches_Soft
Fock och fender segling under hamn byte.

DSC_1053_Hagrid
Spektakulär solnedgång sedd från Öja / Landsort.

DSC_1057_Salomon_Heavy_Sloppy
Mini-eskadern drar vidare.

DSC_1063_Anne_Peace_Film
På väg mot hemmahamn.

Se fler bilder i galleriet nedan:

Pasted Graphic

Comments

MEK

Hur ska rullen till coden funka? Varför slirar winchen på BB sidan å av vilken anledning blinkar lanternan fram när man slår? Joo. Wincharna har aldrig tagits isär så det var hög tid men nu är dom rengjorda och smörjda. Av någon outgrundlig anledning satte jag en kontakt på där ledningen från lanternan möter ledningen från batterierna. I vilket fall som helst så hade skruvanslutningarna nästan tappat greppet och det hela var från ett galvaniskt perspektiv en katastrof. Det tråkiga var att vartefter jag klippte ledningarna för att hitta frisk koppar fanns läskiga ärgade svarta kardeler. Tillslut kunde jag inte undvara mer kabel och de två möts nu i en hyfsad lödning och inneslutning av tejp. När jag såg den blinka befarade jag att nåt i elcentralen hade börjat packa ihop - skönt att det inte var så.

_MG_1232

C1 rulle då. Jaa, det fins inte mycket real estate i näbben på Amalia så det blir en tigth historia. Men ett special beslag på stäven ska jag rita och försöka få tillverkat och monterat till Roslagen Sae Race så att vi kan fara runt på 1,171 med C1an alltid redo.

_MG_1208

_MG_1199
Glöm inside. Men man rullar väl innan gipp?

_MG_1188
Se lanterna innan slakt :)

_MG_1220

_MG_1210
Tror att rullelinan behöver vara en meter längre för att kunna manövreras av rorsman.

Comments

MOB

Det tog drygt 50 år men sen hände det - jag föll, utan vilja, överbord. Eftersom det bara är jag som har lösenordet till ftp tjänsten som denna site laddas till så kan man dra slutsatsen att det hela fick en lyckligt utgång. Men varför skulle det inte kunnat bli så. En anledning är den rådande vattentemperaturen i Husaröleden just norr om Finnhham. Jag har iofs ingen uppgift just från denna plats men på Kanholmsfjärden visade instrumenten den 4:e Maj 4 grader Celsius om jag kommer ihåg rätt.

Jag var framme på fördäck under en slör och mekade med att sätta båtens nya undanvindesgel för första gången då focken jippade och med en lätt men bestämd knuff flyttade mig utanför relingen på Amalia. Jag fick ena handen på undervanten men det fanns ingen möjlighet att hålla fast där och även den hand som sträcktes ut från båten blev mer ett snabbt handslag då båten gjorde kanske 4 knop. Under fallet han jag tänka två saker; undrar hur kallt det blir och hur fn kommer jag upp i båten. Två ytterligare människor befanns sig ombord Amalia. Allan Förberg och Lotta Sundqvist vilka jag idag ser på som mina livräddare. Även om jag föll i vattnet ganska exakt 100 meter från land så kan man inte vara säker på att man kan simmat denna sträcka under rådande förutsättningar.

Allan slog en lov och kom tillbaka men passerad mig samtidigt som flythjälp kastades i vattnet och en tamp slängdes ut. Jag fångade plattfendern men insåg att den skulle hindra min simförmåga då jag bedömde det som att jag kunde simma för att nå båten och tampen som kastats från båten. När jag väl fått tag i tampen genom att ha simmat ifatt båten började Amalia segla igen då hon var under fock och storsegel fortfarande.

Det fans en hel del intressanta omständigheter ombord vilka förvärrade situationen; vi saknade en travare till en av de genomgående lattorna vilket gjorde att om man inte passade nedtagningen väldigt väl så fastnade seglet i den ännu icke monterade lazyjacksystemet. Vi hade på morgonen monterat segel och diverse andra tampar så båten seglade för första gången för säsongen. Vi förstod att det kunde bli strul vid nedtagningen med seglade ändå. Inte bra om man behöver ta ner seglet snabbt. Ett helt ny rullfock var monterad och kärvade vi inrullning om man inte seglar med vinden. Jag hade slängt båtens Hansa-lina ett par dagar innan då den var “rutten” efter att ha tillbringat vintern i princip utomhus - bra där!

Pasted Graphic

Så jag hängde i tampen som Lotta krampaktigt lyckades förankra på akterdäck och vi seglade mot land. När man hänger som en broms i ena hörnet av en relativt lätt båt styr båten inte så bra och trots Allans försök att lova så löd båten inte roder. Allan frågade om det var OK att köra motorn vilket var smart då man gärna hamnar under båten med benen - det var OK och vi kunde göra 180 graders giren till höger i bilden. Vi kom en bit men behövde ytterliga stötta en gång med motorn.

Det var inte så kallt direkt efter jag kände att vattnet trängt genom kläderna. Jag bar vid tillfället ylle underställ tröja / brallor, seglar ställ brallor, ett antal fleecetröjor, seglarväst och dunjacka. På fötterna jumpadojor. Simma gick relativt bra och jag upplevde inte den förstenande kylan som jag på nått sätt beredde mig på. Jag kände heller ingen omedelbar panik utan började tänka på att komma upp i båten. Alla inblandade behöll lugnet på ett bra sätt vilket gjorde att jag satt i båten 3 minuter och femton sekunder efter att jag hade hamnat i drickat.

En lina förankrad i båten med en loop längst ner ämnad att sätta en fot i erbjöds uppe från den torra delen av världen och jag lyckades placera en fot i den och sträcka mig upp och få tag i relingen. Här känner jag att händerna börjar paja ur och att jag trots hjälpen från “steget” aldrig skulle kunna ta mig ombord ev egen kraft även fast Amalias besättning nu har nåt form av grepp i mina uppsträckta armar.

Denna känsla förmedlar jag till de som är i båten genom att säga “det går inte” eller nått i den stilen men då kommer svaret “det SKA gå” och med den adrelaininjektorn så känner jag att bröstkorgen möter relingen och efter ytterligare ett tag så befinner jag mig uthälld i sittbrunnen i en ganska konstig ställning med ansiktet nedåt. Här tar det några sekunder innan jag kunde sätta mig upp. Ner i hytten, av med kläderna och på med torra grejer. Sovsäck på. Hutter.

Jag vill tro att jag inte hade befunnit mig på fördäck om jag varit ensam ombord. I framtiden kommer jag se till att jag inte är där. Repstege är införskaffad, likaså en kastlina. Det finns en Lifesling ombord. Den ligger under kojerna i förpiken. Bara jag visste att den är där. Allans strategi om jag inte kunde ta mig upp i båten var att sätta Amalia på land med mig hängande i repet berättar han. En god idee - frågan är bara när man påbörjar detta? Vid något läge orkar inte kunden bli bogserad längre…

Efter att jag tyckte att jag repat mig (20 min?) så började jag ta del av båtens angöring och segelnedtagning dvs jag skuttade runt på fördäck, nu utan flyväst, och frenetiskt fixade med det ena och det andra. Sure - vi stod i princip still, vid land, ingen vind. Men det måste ju vara en efterreaktion att man vill börja meka med båten - sick.

Även många goda omständigheter var vid hand. En van seglare ombord som hade erfarenhet av båten. En stark sjuksyster är inte dumt i dessa lägen även om Lottas medicinska färdigheter inte kom till användning denna gång. Sjö och vind vär “snälla”. Bra klädsel och flytvästen var på. En medvetslös person i vattnet hade varit en annan femma. Panik och kallsupar. Hur hade det gått då.

3:15 är bra jobbat - tack Allan å Lotta!



Man bör:

- gå igenom proceduren
- öva
- vara extra försiktighet vid låga vattentemperaturer


Det ska vi göra.



Mer läsning…

http://sjoraddning.blogspot.se/2009/12/kallt-vatten.html

http://www.outdoor.se/sportfishnews/articles/kallafakta/

http://hem.passagen.se/malinopeter/nod.htm


Comments

Lidingö Runt

I en kombo av sen planering samt visst påhejande från känd tv-spelsbåt lyckades jag anmäla mig trots utgången anmälningstid. Besättningen bestod av mig själv och Ulf Myrin som tyckte att vi skulle köra på fullt SRS trots ett pinfärskt shorthanded brev med bara codan på 1,171. Det var helt rätt med tanke på en lång och ganska lätt undavind på norra Lidingö. Jag anlände Stockholm Match Race Center vid 9 snåret på fredagen där jag fått lov av Björn och Henrik att gnugga fender med 6 st J/92or av - tack för en förnämlig natthamn. Morgonen var riktigt dimmig och mistlurarna från färjorna ljöd i nejden. Insåg att jag lyckats glömma nummerlapparna som jag hämtat på Captains så det blev att tejpa upp “280” på bogen. I röran vid brofästet fick jag hjälp av Nisse Virving i sin NF att plocka upp Ulf som stod i land. Ulf snackade fram oss till en kanon start och vi kom ut som 2a/3a med Omegan 36an som närmaste båt. Efter en ganska kämpig kryss fick vi ge oss mot Omegan som gled bra i lullen och vi tvingades till några slag där de vassaste Farr 30orna som vi startade med gick rakt på. Vinden tilltog i Sthlms inlopp och tyvärr så hade vi några 5,6 knops perioder som inte borde ha varit där. Ulf klagade med rätta på riggspänningen - sagg i förstag ger inte bästa höjd. Vid rundningen in mot Askrike stundade sättning och här blev det ridå ner - vi hade inga skot till gennakern och det blev ett garv ombord. Det tog ett tag att få ordning på detta och seglingen var sen ganska odramatisk. Lämnade av Ulf och seglade till Vaxholm som (bullrig) natthamn. Amalia utgick ur tävlingen då vi inte passerat Bosö genom gaten. Nu satsar vi på Ornö Runt.

921041_4689467119569_542887914_o
Fin tillfartsegling.

919517_4689859969390_806705162_o
Passerar Vaxholm. Tjuvade på fel sida ;)

966430_4689952411701_791592454_o
Askrike i solnedgången.

964877_4690238098843_452733899_o
Natthamn på Lidingö / Skogshem.

slju_lr2013-388
Ordning på grejerna. Foto: Stefan Ljungstedt - seglingsbilder.se

slju_lr2013-390
Snygga skott från Stefan från årets Lidingö Runt: Foto: Stefan Ljungstedt

slju_lr2013-549
Hemåt. Foto: Stefan Ljungstedt

977607_4696234008737_1248694960_o
Konstaterar att Amalia inte har haft riktigt det flyt och balans som infann sig förra året. Men vi kommer igen. Om inte annat får man väl vinna semesterseglingen :)

Fix: Nya gaj®ar, serva winchar, dra vant, lanternan fram lyser inte.

Comments